Els peatges a l'ombra són els pagaments derivats de la fórmula que s'ha utilitzat per tirar endavant diverses carreteres i que consisteix que la iniciativa privada (la constructora adjudicatària) avança el cost de l'obra pública a canvi del pagament d'un cànon per part de l'administració en funció del trànsit que registri la via durant el període de concessió de la infraestructura. Entre aquestes carreteres, sis en total, n'hi ha tres amb incidència a les comarques gironines: l'eix Centelles-Vic-Ripoll, el Maçanet de la Selva-Platja d'Aro, i l'Eix Transversal. Aquest darrer s'afegeix l'any que ve a aquesta partida global de 107 milions, que, segons Lluís Recoder, suposarà el 2013 gairebé el 50% de la despesa del Departament de Territori i Sostenibilitat. Cal tenir present que la finalització d'aquestes sis concessions -i, per tant, d'aquests cànons anuals- oscil·la entre els anys 2038 i 2041. En tots els casos, la fórmula va ser promoguda pel govern tripartit. El mateix conseller feia públiques aquestes dades per posar de manifest el llast que aquestes operacions suposaran en les gairebé tres properes dècades per a les arques de la Generalitat. Recoder admetia que és una moneda amb dues cares. Així, reconeixia que el peatge a l'ombra ha permès disposar d'infraestructures (algunes importantíssimes, per cert) que no s'haguessin pogut pagar d'altra manera i que permet estalviar costos de manteniment (mentre dura la concessió se'n fa càrrec l'empresa), però alhora denunciava que quan se'n fa un abús el recurs es converteix en un llast. Aquests peatges són ara, certament, una gran pedra lligada a la cintura de la precària flotabilitat del govern. I de moment no es pot fer altra cosa que pagar. El que cal és que, com a mínim, s'extreguin acurades conclusions de l'experiència de cara al futur. El peatge a l'ombra no ha de ser a partir d'ara una fórmula defenestrada, però caldrà afinar molt bé els números a l'hora d'afrontar una obra amb un procediment o amb un altre. Entre el flotador i el llast hi ha una línia molt fina.