sembla que el Govern espanyol té una confiança cega en les normes per resoldre els problemes econòmics i socials d'aquest país. Els puc assegurar que jo en tinc força menys després de molts anys de vida professional en l'àmbit del dret, però sempre dic que benvingudes siguin totes aquelles que serveixin per millorar les condicions de vida i de treball de la major part de la població. Temps hi haurà per comprovar el grau d'èxit que pugui tenir la "fúria legislativa" de l'últim període, però en l'àmbit laboral les normes no van precisament en la direcció que a mi m'agradaria.

El dimecres 19 de desembre el Ple del Senat va aprovar definitivament el Projecte de Llei de lluita contra l'ocupació irregular i el frau a la Seguretat Social, sense modificar ni una coma el text aprovat per la Comissió d'Ocupació i Seguretat Social del Congrés dels Diputats amb competència legislativa plena. El text ha estat publicat en el BOE del dia 27 i va entrar en vigor divendres passat.

L'endemà, el Ple del Congrés va aprovar el Projecte de Llei Orgànica per la qual es modifica la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, en matèria de transparència i lluita contra el frau fiscal i en la Seguretat Social, amb només dues modificacions de menor importància introduïdes al Senat respecte al text aprovat en primera instància pel Congrés.

Un pot preguntar-se, no només en aquests dos projectes sinó en bastants més, quin és el paper del Senat... però no desviem ara l'atenció.

Respecte a la primera norma aprovada, cal destacar que s'han incorporat totes les esmenes presentades pel grup popular al Congrés, ja sigui de manera directa (cinc de les quals, números 63 a 67) o bé per via de transacció amb 37 esmenes presentades per altres grups. He llegit amb atenció, fins on arriba la meva capacitat de seguir el projecte de llei, les esmenes proposades i les transaccions ofertes, i no he trobat modificacions d'importància respecte al text aprovat pel Govern i remès al Congrés. Destaquen segons la meva opinió una esmena del PP, que permet a la Tresoreria de la Seguretat Social actuar, des de la seva creació, amb les empreses fictícies, suposo que per evitar obtenció de beneficis indeguts tant per la seva part com per la dels hipotètics treballadors (és públic i notori que les empreses fictícies és un dels assumptes que més preocupa al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, i en concret als responsables de la Inspecció de Treball i Seguretat Social), i la transacció amb una esmena de CiU per ampliar el termini d'actuació inspectora quan es tracti de presumptes fraus en les autoritzacions de residència i treball per a estrangers no comunitaris, que probablement tingui a veure amb la importància quantitativa que té la població estrangera laboral a Catalunya i que la Generalitat tingui competències d'autorització.

Per la resta, les esmenes acceptades pel grup popular als altres grups parlamentaris no alteren en res el contingut de fons de la norma. No obstant això, també considero important, no tant per l'esmena en si mateixa, sinó perquè demostra el pes polític que té el col·lectiu d'organitzacions amb discapacitat, l'acceptació d'una esmena del grup popular que recupera les bonificacions en les quotes empresarials a la Seguretat Social en contractes amb persones amb discapacitat i en empreses d'inserció. Des del punt de vista de la tècnica legislativa, la fem molt grossa, perquè una llei modifica un Reial decret-Llei, i a més la modificació és amb efectes retroactius, ja que es recuperen les bonificacions des de la data d'entrada en vigor del RDL 20/2012, és a dir el 15 de juliol. La pregunta que sorgeix immediatament, i no és només jurídica, és la següent: hi haurà diners per al pagament d'aquestes bonificacions en els Pressupostos Generals de l'Estat?

La nova llei introdueix canvis en diverses normes laborals i de Seguretat Social, si bé aquesta vegada la Llei de l'Estatut dels treballadors pateix una mínima modificació a l'article 42 i que arrossega a la modificació del Reial decret-Llei sobre mesures per a la regularització i control de l'ocupació submergit i foment de rehabilitació d'habitatges. L'estrella de la reforma és l'enèsima modificació de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, seguida aquesta vegada de prop per les operades en la normativa reguladora de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. En l'àmbit de la Seguretat Social, es reformen novament diversos preceptes de la seva Llei General, del Reglament sobre procediment per a la imposició de sancions per infraccions en l'ordre social i per als expedients liquidadors de quotes, i del reglament sobre inscripció d'empreses i afiliació, altes, baixes i variacions de dades de treballadors.

Del que no hi ha el menor dubte és que els advocats i altres professionals dedicats al món del treball no podran descansar molt aquests dies si volen posar-se al dia amb tots els canvis, i que els responsables de vetllar per la correcta aplicació de les normes aprovades també hauran de reduir temps del seu descans per dedicar-lo a l'estudi. Bé, també pot passar que les normes no s'apliquin durant un cert temps per pur i simple desconeixement del seu contingut.

En fi, no vénen temps fàcils per a l'any 2013, però una persona que, com és el meu cas, és vicepresident d'una Fundació que porta per nom "Utopia", s'aferra al desig i voluntat de les persones per donar la volta a tot allò que sembla impossible, i per això desitjo a tots els lectors i lectores del Diari un feliç i solidari any 2013.