Avui és un gran dia. Figueres i Girona han entrat per fi al segle XXI i gaudeixen d'una connexió d'alta velocitat amb la resta del món, encara que, de moment, aquest món sigui sobretot l'espanyol. Segons un estudi d'Ignacio Escolar publicat a El Periódico a finals d'any, amb la inauguració de la nova línia, Espanya es referma en el lideratge europeu pel que fa quilòmetres de vies d'alta velocitat ferroviària. Ara, "en tenim" 2.900 en funcionament, mentre França "només" en disposa de 2.037 i Alemanya d'uns "ridículs" 1.000. Però quant a quilòmetres per habitant, guanyem fins i tot als xinesos -aquí en tenim 61 per milió d'habitants i els francesos només la meitat. De la Xina, no en parlem...

És clar que la "nostra" línia d'AVE tampoc passa pel principal aeroport de la demarcació, un aeroport que ja ha demostrat la seva gran capacitat d'atracció i un dels pocs rendibles arreu de l'Estat. Llàstima, perquè si algú hi hagués pensat, sens dubte s'hauria pogut convertir en el veritable "segon" aeroport de Barcelona, tot convertint-se en un autèntic motor econòmic per a la regió, creant llocs de treball, riquesa, freqüències, etc. Per cert -allà on sí han connectat l'AVE amb un aeroport és a Ciudad Real- és l'aeroport que competeix amb el de Castelló al rànquing dels més ruïnosos d'Espanya.

I ja veurem quines altres estadístiques engruixirem. Perquè fins ara, l'AVE del país dels megalòmans, te una ridícula ocupació del 55% - i això utilitzant només el 10% de la capacitat de les vies. Segons l'estudi d'Escolar, gràcies a les "superbes" estratègies de comercialització de RENFE, l'any 2011 a Espanya tan sols es van vendre 22 milions de bitllets - 8 milions menys dels que ha venut Ryanair per vols amb origen o destinació a Espanya i 88 milions menys que la ferroviària francesa SNCF, que disposa d'una xarxa un 30% més petita.

Jo, que visc a Roses, ja veurem si el faré servir gaire. Una altra de les "genialitats" dels "estrategues" de l'AVE, és que pels que vivim a la costa (és a dir en aquella part del "petit país" amb major creixement demogràfic i potencials viatgers), ens han col·locat l'estació a Vilafant, a la part del "darrere" de Figueres (com també els jutjats, l'hospital, etc.). I no passaria res si algú s'hagués recordat de construir una via ràpida per accedir-hi amb cotxe -però no ha estat així. Ara, segons l'hora, tardarem fins a mitja hora més a arribar a l'estació, que sumats als 20 minuts per desplaçar-nos de l'estació de Sants fins a passeig de Gràcia, es mengen pràcticament tota l'alta velocitat que només fa que arruïnar-nos. Hem de marxar d'aquell país com més aviat millor.