L´AVE i l´efecte turístic i excursionista cap a Figueres i Girona

 
L´AVE i l´efecte turístic i excursionista cap a Figueres i Girona
L´AVE i l´efecte turístic i excursionista cap a Figueres i Girona  

"Aquest possible flux d'excursionistes o visitants del mateix dia no beneficiarà, en primera instància, els hotelers sinó sobretot el que s'anomena l'oferta complementària"

PAU MORATA Amb la posada en funcionament del servei regular comercial del tren d'alta velocitat dimecres passat, dia nou d'aquest mes de gener, han estat moltes les consideracions de tota mena que s'han fet sobre el fet en si mateix i, també, sobre les conseqüències pels usuaris del servei ferroviari, tant de la població que el necessita com d'aquella que no en tenia ni en té necessitat però que es veu beneficiada per poder disposar d'un nou mitjà de transport molt veloç i amb una elevada fiabilitat pel que fa a puntualitat en el compliment dels horaris establerts de sortida i d'arribada a destinació.
Des del meu punt de vista i d'anàlisi de la realitat turística, vull aportar algunes reflexions i pronòstics sobre quins poden ser eles efectes rellevants de l'AVE pel sector turístic de la demarcació gironina, limitant el contingut al cas actual, perquè quan d'aquí tres o quatre mesos entri en funcionament la ruta a París sense necessitat de transbordament serà el moment de parlar de com podrà afavorir l'arribada de turistes francesos a Figueres, Girona... i més avall.
El primer efecte, i per mi el més destacable, és que a partir d'ara tant Girona com Figueres s'han convertit en destinacions per la modalitat estadística del que en turisme considerem excursionistes o visitants del mateix dia. Val a dir aquells que no es queden a dormir a la destinació que visiten. Amb el servei d'AVE a les dues ciutats gironines poden augmentar les xifres de catalans -i de no catalans també, per exemple de saragossans- que s'acostin en aquests trens a passar el dia a qualsevol dels dos indrets, per gaudir dels museus, de les visites al Call jueu, d'una passejada i/o d'un bon dinar a qualsevol dels restaurants existents. Confesso que jo seré un dels primers en utilitzar aquest nou mitjà de transport, per feina i per motius d'oci, i a la fi podré alliberar-me de la desagradable dependència d'haver d'anar amunt i avall en cotxe, d'haver de patir les congestions del trànsit sobretot en el cas de Barcelona i d'haver de pagar els peatges d'autopista i les estades en aparcaments de pagament.
Aquest possible flux d'excursionistes o visitants del mateix dia no beneficiarà, en primera instància, els hotelers sinó sobretot el que s'anomena l'oferta complementària, denominació de vegades poc encertada perquè, com en aquest cas, és la satisfactòria de la motivació principal del consumidor del viatge. Això vol dir que els beneficiats seran restaurants, cafeteries, museus, taxis, botigues singulars... tot i que no exclou que els hotels no puguin assolir un nivell de demanda més alt, perquè també els hotels -com argumentaré mes endavant- és de preveure que vegin augmentada la demanda, tot i que menys -probablement- que l'oferta "complementària".
Faig aquest pronòstic com si tingués al davant una bola màgica de cristall i la capacitat per veure-hi el futur? No, ni molt menys. Ho faig perquè hi ha precedents en altres parts de l'Estat i més enllà, com a França i com al Japó i el seu pioner tren-bala o Shinkansen. Permetin que em posi com a exemple: fa ja una pila d'anys vaig tenir l'oportunitat de fer-lo servir, el Shinkansen, precisament per fer una excursió d'anada i tornada en el mateix dia des de Tòquio, on era present amb motiu d'un congrés de l'associació japonesa d'agents de viatges. Sense aquell tren d'alta velocitat ni hauria pogut ni m'hauria atrevit a aprofitar el dia lliure de tasques congressuals per fer aquella escapada d'anada i tornada més enllà de la ciutat seu del congrés. Sense anar tan lluny ni posar-me com a exemple, la ciutat de Segòvia s'ha vist beneficiada amb l'arribada des de Madrid de molts excursionistes que hi van a passar el dia. I el mateix succeeix a Còrdova, a la qual arriben viatgers del mateix dia des de Madrid i des de Sevilla, alguns dels quals formen part de grups organitzats per agències de viatges, com ara els japonesos i xinesos que fan recorreguts per Europa. I a la ciutat de Saragossa viatgen excursionistes des de Barcelona i des de Madrid i aragonesos en les direccions oposades. I a Lleida també han notat l'efecte AVE, mentre que és indubtable que Tarragona, amb molts atractius turístics es veu perjudicada per la manca d'estació de l'AVE a la ciutat, atès que de manera incomprensible tot i que explicable va ser posada en un lloc finalment no gaire satisfactori per cap de les ciutats a les quals serveix la de Camp de Tarragona. Podria esmentar també com Toledo es va veure beneficiada per l'arribada d'excursionistes gràcies al seu tram d'alta velocitat amb Madrid, en un dels més escandalosament deficitaris de tot l'Estat, perquè només amb turistes no hi tenia prou demanda, i mancava la demanda realment important, la dels habitants de les poblacions, en aquell cas els de Toledo cap a Madrid. No és el cas ni de Girona ni de Figueres. Ambdues tenen molts atractius turístics i a més per una variada gamma de segments de mercat, a més de la població local que ha d'anar d'aquí cap allà o a l'inrevés, i que ara ho pot fer en millors condicions de temps i pitjors -especialment en el futur- de preus, tot i que cal desitjar que no els apugin de seguida, un cop passat el termini d'introducció del producte.
Benvingut és l'AVE, doncs, des del sector turístic. I així ho van dir la Cambra de Comerç i el Patronat de Turisme, les dues veus més optimistes després de l'acte inaugural del dimarts dia 8. Les possibilitats de rebre més visitants són a l'abast.
Però a més que ho celebrin de paraula, ara els hi toca desenvolupar noves línies d'accions de promoció basades en la reducció de temps de desplaçament des de qualsevol mercat emissor que estigui connectat amb el tren d'alta velocitat. I això sí que, si es fa i es fa ben fet, pot portar més excursionistes -com ara entre els assistents a congressos i fires celebrades a Barcelona- i també més turistes, visitants que es quedin a dormir a la destinació visitada, procedents de Madrid i la seva àrea d'influència de connexions d'AVE en primer lloc (i més endavant des de París i les ciutats de França amb TGV). I en aquesta nova i renovada promoció els hotelers gironins han de jugar el seu paper i fer esforços perquè d'aquesta manera podran millorar el nivell d'ocupació dels seus establiments, avui per avui més aviat fluix com a conseqüència del desequilibri entre oferta i demanda. La demanda potencial és, des del dia nou de gener, més àmplia i es tracta de saber trobar-la, de motivar-la i d'induir-la a consumir viatges a les destinacions gironines de l'AVE.

Enllaços recomanats: Premis cinema