ja tenim nou Govern. El repte és majúscul i les expectatives enormes. No només pel fet de seguir el camí del dret a decidir sinó també per la necessitat de fer front a la crisi i recuperar econòmicament el país sense afeblir, encara més, l'estat del benestar. Tanmateix, aquests grans objectius no ens poden fer perdre de vista que el Govern ha de donar resposta de forma immediata als problemes quotidians del ciutadans, si més no en tots aquells àmbits en els que aquells s'han de relacionar amb l'Administració. En moments de crisi com els actuals és quan es fa més necessària una Administració que acompanyi el ciutadà intentant facilitar totes les gestions que puguin suposar la generació d'activitat i la creació i el manteniment de llocs de treball.

En aquest sentit, és cert que des de l'aprovació de l'anomenada Directiva de Serveis s'han aprovat tot un seguit de normes legals adreçades a eliminar obstacles al desenvolupament d'activitats de serveis; de la mateixa manera que també cal admetre que a casa nostra s'ha intentat anar fins i tot més enllà mitjançant les anomenades Lleis òmnibus, amb la clara intenció de simplificar i agilitar la regulació normativa i l'activitat administrativa per tal de donar un impuls a la promoció de l'activitat econòmica i fer possible la reactivació.

No obstant això, és igualment cert que el que s'ha fet fins ara no és suficient. Ens cal una Administració diferent, que actuï de forma veritablement eficaç i eficient en la seva relació amb el ciutadà, que ajudi a resoldre problemes amb celeritat i que no en generi de nous.

Per una banda, caldrà estar molt atents a les reformes que estan preparant tant el Govern de l'Estat com el Govern de la Generalitat en relació amb quines són les Administracions que efectivament han de prestar determinats serveis i quina és l'estructura administrativa que pot resultar més eficaç i eficient.

Per altra banda, hi ha una qüestió més de fons relativa al funcionament mateix de l'Administració. És evident que aquest funcionament no es millora baixant el sou dels funcionaris ni mantenint la sobreocupació de llocs de treball públics dels últims decennis. En les nostres Administracions Públiques hi ha servidors públics excel·lents en tots els cossos i nivells que es van marcint per la manca d'un sistema de reconeixement professional adequat i per la consolidació d'un sistema de treball que equipara la feina ben feta amb la mal feta i amb la simple presència en el lloc de treball.

Cal una Administració diferent que reconeixi els bons professionals i que permeti corregir de forma àgil i eficaç les disfuncions que pot produir una distribució errònia de les càrregues de treball, permetent que tothom se senti partícip de la funció pública.

És evident que una reforma de les estructures i del funcionament de les Administracions Públiques no és senzilla i que requereix d'un tacte especial per tal de no generar oposicions radicals o falses expectatives per part d'aquells que en són protagonistes, tanmateix és ineludible si volem fer un salt de qualitat que no només millori la imatge de l'Administració sinó que sobretot serveixi per acostar-la als ciutadans des de la comprensió per la feina que es porta a terme i la valoració dels resultats del servei públic.