SDedicat al malaguanyat col·lega, company de junta i, sobretot, amic, Jordi Comas i Matamala, el dia en què els seus amics i un munt d'institucions li retran un merescut homenatge pòstum

egons els pronòstics de la majoria dels que, creient-se experts, s'atreveixen a opinar sobre economia, 2013 serà el pitjor any de la ja llarga crisi que estem patint. Coincideixen quasi tots que aquest any la davallada de l'economia a Catalunya i l'Estat espanyol tocarà fons i que, a partir d'aquí, el 2014, començarà la recuperació. Això ho diuen, precisament, els que una vegada i una altra s'han vist obligats a corregir les seves prediccions, i sempre empitjorant-les. Mentrestant, els empresaris gironins del sector hoteler veuen com els seus negocis, llevat de casos molt excepcionals, van cada dia pitjor sense que de moment albirin un raig de llum, ni tan sols llunyà, que doni senyal de la més mínima recuperació en el negre túnel que estan travessant.

La caiguda de les reserves va començar ja fa tres o quatre anys i s'ha anat accentuant a mesura que passaven les temporades fins a assolir el passat estiu els punts més baixos amb una caiguda anual, segons els casos, entre un 5 i un 10%. Tot això si ens atenim a les dades facilitades per l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Però aquests percentatges que ens ofereix aquesta entitat oficial -sospito més per obligació dels seus funcionaris que per convicció d'ells mateixos- reflecteixen una mitjana estadística que res o molt poc té a veure amb la dura realitat que pateixen les empreses. Els empresaris d'hostaleria de les contrades gironines, tant els de la costa com els de la capital, així com els de muntanya, i molt especialment els d'empreses petites de caire familiar, saben que molts establiments estan experimentant caigudes d'ocupació i producció que ronden entre el 20 i el 30%, i en alguns casos, àdhuc, superen aquest percentatge.

Per això, i, malgrat les perspectives optimistes de l'administració, el cert és que vistes les xifres d'ocupació que s'han assolit al llarg de la passada Setmana Santa i les magres perspectives que anuncien la major part dels operadors turístics nacionals i estrangers, juntament amb l'escassetat de reserves de clients particulars i altres indicatius, els hotelers gironins han de preparar-se, sense posar-se nerviosos però sense adormir-se, per al pitjor de cara a la propera temporada, amb l'agreujant que és més que probable que el Govern Central ens obsequiï amb una nova pujada d'impostos -ho dic perquè, fa poc dies, els senyors Montoro i De Guindos, ministres d'Hisenda i d'Economia respectivament, ens han assegurat que res d'apujar impostos i, coneixent aquesta gent, això és senyal inequívoc que ens encolomaran una altra pujada.

No és recomanable esperar passivament que passi la calamarsada i el temps ho arregli tot. S'ha de fer quelcom, allò que se'n diu innovació, per intentar atreure i/o mantenir el client. I això només ho poden aconseguir elaborant un còctel que porti els següents ingredients: esperit empresarial, imaginació, posar-se al dia invertint i confiança en si mateixos per enfrontar-se a aquests temps tan difícils, molt difícils, com els que s'albiren. I no cal oblidar una cosa, i no precisament la menys important, no poden pensar ni esperar que serà l'administració la que els resoldrà el seus problemes. L'administració ha de col·laborar perquè això forma part de la seva funció -sobretot no posant tants pals a les rodes als empresaris emprenedors-, però la càrrega de la responsabilitat, del treball i de la inversió -és a dir, passar els maldecaps i arriscar-se- correspon als empresaris, i només a ells. Diuen que la fam i la necessitat aguditzen l'enginy a tothom. Aleshores, la crisi ha d'esperonar la creativitat empresarial hotelera. Vegem si és veritat.