La proposta presentada ahir preveu que hi hagi trens entre Figueres i Blanes durant tot el dia cada hora i que en les hores punta fins i tot s'augmenti el nombre de freqüències amb un comboi cada mitja hora. Aquest projecte de dotar d'un bon servei de trens de Rodalíes a les comarques gironines va nèixer en l'última etapa del govern tripartit. El sistema, segons aquell pla, superposava les línies de Maçanet-Massanes-Flaçà i Riudellots-Figueres. Aquestes rodalies havien d'enllaçar amb la xarxa d'altes prestacions a Figueres-Vilafant i Girona ciutat, que es convertia en la principal estació intermodal. Aquest projecte va quedar ajornat amb el canvi de governs a Catalunya Espanya, la creixent crisi econòmica i la prioritat de l'estat d'invertir en línies deficitàries d'alta velocitat. Ara s'ha recuperat la idea i sembla que va de debò. Com en tantes altres coses, caldrà esperar que es posi en funcionament per realitzar-ne la valoració definitiva. De moment, aquest nou marc d'entesa que han establert la ministra Ana Pastor i el conseller Santi Vila invita a l'optimisme. S'han desencallat diversos projectes que romanien en el calaix com el desdoblament de la N-II, el corredor ferroviari, la variant d'Olot i ara la potenciació d'una xarxa de trens de rodalies a les diverses comarques catalanes. És una bona notícia per als gironins que no han disposat mai d'un bon servei de rodalies. La posada en marxa dels trens d'alta velocitat Figueres-Girona-Barcelona a principis d'any ja va suposar un avenç, però insuficient, perquè al final els usuaris el que necessiten són trens de curta distància. El tren -i no ens referim a les línies deficitàries d'alta velocitat- hauria de ser la gran prioritat dels governs de Catalunya i d'Espanya per als pròxims anys, tant des del punt de vista de mobilitat com mediambiental.