Segons una informació publicada pel diari L´Independant de Perpinyà i recollida ahir per Diari de Girona, el Govern francès anunciarà en breu la seva decisió d´ajornar la construcció de la línia del Tren d´Alta Velocitat (TAV) entre Montpeller i Perpinyà fins a l´any 2030. En definitiva, que resta posposada a llarg termini. Una mala notícia per a l´objectiu de connectar plenament l´alta velocitat entre Espanya i Europa. No és cap sorpresa. La companyia francesa de Ferrocarrils (SNCF) també està posant totes les traves del món a l´establiment de trens directes d´alta velocitat entre París i Barcelona, línia que roman en funcionament des del passat mes de gener, però que obliga a canviar de comboi a l´estació de Figueres-Vilafant. A la cimera francoespanyola del passat 10 d´octubre s´havia acordat que la connexió directa s´establiria el mes d´abril d´enguany. Ara ja s´ha posposat fins a la tardor. És una evidència que els governs francesos no han mostrat mai cap entusiasme per connectar la línia d´alta velocitat amb el sud. Espanya, i sobretot la zona mediterrània, és una dura competència: pels productes agrícoles, pel turisme i pels ports de Barcelona i València. La seva prioritat va ser desviar la línia d´alta velocitat del sud cap a l´est per potenciar el port de Marsella. Ara, ha decidit apostar pel tram Bordeus-Tolosa en detriment del Montpeller-Perpinyà. Òbviament, el Govern francès té plena sobirania per establir les seves prioritats internes encara que, al mateix temps, indigni els francesos del Llenguadoc-Rosselló, els quals se senten marginats i oblidats per París. Que la connexió ferroviària d´alta velocitat entre Espanya i la resta del continent europeu no constitueixi una prioritat de Brussel·les és un exemple del mal funcionament de la Unió Europea com a ens polític global. Determinades infraestructures interestatals haurien de comptar amb l´aval de la Comissió Europea, tot i que també és cert que els diferents governs espanyols no han fet gaire mai res per pressionar Europa perquè dotés de fons comunitaris la connexió de l´alta velocitat amb França.