La investigació de l´accident de tren de galícia

26.07.2013 | 09:59
Editorial
«Els trens, a més, tenen sistemes de comunicació per avisar dels possibles problemes»

Vuitanta persones mortes i 168 ferides és el balanç de l'accident ferroviari de dimecres al vespre a Santiago de Compostel·la, el més greu en quaranta anys a l'Estat espanyol. Les primeres investigacions apunten a l'excés de velocitat com a causa del sinistre.

Ho ha reconegut el mateix maquinista: "Anava a 190 km/h", en un lloc on no es podia passar de 80 km/h. És evident que l'excés de velocitat és la causa més probable de l'accident ferroviari de dimecres a Galícia, i per això el jutge ha ordenat la detenció del conductor del comboi, que declararà avui mateix en condició d'imputat. Dit això, els experts ferroviaris alerten que els sinistres d'aquesta mena acostumen a tenir diverses causes; i ahir mateix ja es posaven sobre la taula les deficiències en matèria de seguretat que presentava el tram de la via on el tren Alvia va descarrilar, molt a prop de Santiago de Compostel·la. Per tot plegat, la investigació dels detalls d'aquest sinistre ha de ser ràpida, impecable, exhaustiva, minuciosa i sense llacunes ni omissions interessades, per evitar que puguin quedar dubtes, com ha passat en altres ocasions.

Com és normal, la primera reacció després de l'accident va ser el dolor i el condol a les víctimes, l'assistència als familiars dels difunts i l'atenció als ferits perquè es puguin recuperar amb les menors seqüeles possibles. Immediatament va aparèixer la solidaritat, la del veí que saltava la tanca de la via per atendre qui cridava i plorava, la de qui s'acostava als professionals per ajudar, la de qui anava a donar sang... Ahir es va anar identificant les víctimes mortals i es va continuar atenent les persones ferides, tasques que continuaran avui. Però a més, les víctimes i els seus familiars necessiten saber la veritat dels fets. Per això és urgent la investigació acurada d'un descarrilament que ara mateix té com a principal sospitós un maquinista que havia fet moltes vegades aquest recorregut, amb aquest mateix tipus de tren. Són professionals que han passat exàmens i controls per poder posar-se al davant d'aquests aparells. Els trens, a més, tenen sistemes de comunicació per avisar dels possibles problemes i sistemes de seguretat que s'han de poder accionar automàticament o a distància... I podria haver-hi hagut errors... Això és el que ha d'aclarir la investigació.

Enllaços recomanats: Premis cinema