El decret de l'any 2006 sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya diu que "l'alumnat té dret a la protecció contra l'agressió física, emocional o moral". Un document del Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada de l'any 2007 remarca que "a les víctimes -d'assetjament o agressions escolars- se les ha de tenir molt en compte (...) Cal donar suport i prestar atenció adequada a les persones que són víctimes, ja que en pateixen les conseqüències". Tanmateix, un informe extraordinari de la Sindicatura de Greuges sobre Convivència i Conflictes als Centres Educatius, elaborat l'any 2006, incideix que "davant les situacions d'assetjament escolar, un cop es coneixen el primer i el més urgent ha de ser escoltar la persona que pateix l'agressió i donar-li el suport immediat, i prendre decisions per assegurar-ne la protecció". El mateix informe de la Sindicatura subraja que "la intervenció del centre escolar respecte als alumnes agressors i les seves famílies ha de ser ràpida sòlida i clara". La realitat és ben diferent. En els últims casos coneguts, les víctimes pateixen un doble calvari: primer per l'agressió soferta i després per la desprotecció del centre educatiu i també d'Ensenyament. Va succeir en el cas d'un menor de Bàscara que va patir un abús sexual el novembre de 2012. La Sindicatura de Greuges va reprendre Ensenyament per la seva actuació en l'afer per no haver activitat el protocol corresponent a un cas de maltractaments. La història s'ha repetit amb l'agresió a un nen de tres anys a l'escola Pedralta de Santa Cristina d'Aro. La criatura va patir contusions, una dent fracturada i rascades. La mare, que ha portat el cas a la Fiscalia de Menors, està molesta perquè ni l'escola ni les administracions s'han posat en contacte amb ells. Tant el col·legi com Ensenyament han optat per guardar silenci. Una vegada més, la preocupació principal no és l'agressió i la protecció de la víctima, sinó evitar que el cas surti als mitjans de comunicació. Cal una profunda reflexió si volem construir una societat millor.