Fa 27 anys que cada dimecres escric en aquesta pàgina del Diari de Girona i no m'he estrenat mai parlant d'un tema tècnic. No hi entenc, d'urbanisme, per això escric aquest text des de la perplexitat, des de la curiositat per saber en afers arquitectònics o d'enginyeria urbana a fi d'aconseguir una bona explicació sobre el Pont que diuen que s'inaugurarà abans de cinc mesos i que crec que ho faran en el mes de maig per fer-ho coincidir amb les eleccions al parlament d'Europa. Vindrà en Rajoy o la ministra de Foment, Ana Pastor? Alguna cosa ha de fer el PP per congraciar-se amb els gironins, territori hostil que no li subministra vots.

No és pas el meu fort baixar a la realitat de les coses tangibles, per això he tractat Girona des d'una òptica sociològica o estètica. He parlat de la gent, de la bellesa urbana i paisatgística, de la sort que he tingut que el destí i les ganes m'hagin fet viure en aquesta ciutat tan confortable i bonhomiosa. Em sento orgullós de conviure en un espai tan ric en història i connectat de ple amb la natura, puix que a pocs minuts del centre es pot passejar per una fondalada corprenedora, la Vall de Sant Daniel. La majoria d'obres que s'han fet per embellir o facilitar el moviment social o el transit rodat han estan adients. Només em vaig oposar que s'esparraqués la Vall de Sant Daniel per fer-hi passar la variant.

Entrem, doncs, en el tema que em capfica, amb el risc de ficar-me de peus a la galleda. Des de Montjuïc, ara que hi ha la fulla caiguda dels arbres, es divisa aquesta obra versallesca sobre el Ter, puntada de ferro i ciment que lligarà Pedret amb la N-II. Fa dies que pregunto a coneguts i amics qui en surt beneficiat, a qui li pot interessar passar pel nou pont. Era necessari? Segur que la intenció és agilitzar el trànsit, puix no vull malpensar que es tracti d'un cas de corrupció o d'especulació urbanística.

L'obra es decidí per lligar amb un nou pont Pedret-Pont Major amb l'avinguda Josep Tarradellas i així creuar còmodament Girona. Per aquesta raó els entesos m'han assegurat que la finalitat del pont és fer fluir millor el trànsit que ve per la carretera de Celrà; el pont és la materialització d'un projecte molt antic, fins i tot anterior a la variant per la Vall de Sant Daniel, que ha servit per descongestionar els vehicles que venien del Baix Empordà en direcció a Barcelona o que no volien travessar la ciutat, que hem de reconèixer que mai ha estat molt col·lapsada. No poden dir que Girona sigui coneguda pels seus embussos. Només per fires o en el Temps de Flors sí que hi ha colls d'ampolla del tot explicables. Els embotellaments es produeixen en comptades ocasions i durant poc temps i si la guàrdia urbana intervé el trànsit es reprèn de forma admirable. Ara bé, sí que hi ha un nus de dilluns a divendres a les 8 del matí en el Pont de Pedret causat pels de la Vall de Sant Daniel i de Montjuïc que s'entrebanquen amb els cotxes que venen de Celrà. Recordo que abans es podia anar al centre per Ballesteries. Ignorem si un cop estrenat el pont es produirà un tap en els giratoris de la Devesa, ja que allà es concentraran els que han sortit de l'Empordà, del Pla de l'Estany i la Garrotxa, els de la part de Fontajau i Sant Gregori i els de Montjuïc i de la Vall.

He arribat a aquesta conclusió: el nus arquitectònica que ha d'unir Pedret amb la N-II és superflu i inoportú, en el sentit que altres problemes vials més urgents li passaven al davant. La inèpcia dels tècnics del ministeri de Foment, aconsellats o no per dirigents catalans o per alcaldes de Girona, es palesa en aquesta obra que cal classificar en els capítol dels aeroports inoperants, autopistes sense trànsit i AVES que no van enlloc. Una obra fútil en honor d'un polític vanitós o d'un partit. Quants diners ha costat?

No negaré que el pont em resulta una bonica construcció. Li han donat forma de les antigues fluvials barques reials d'Egipte, molt semblant a la barca solar trobada a la piràmide de Keops, destinades a l'ànima del faraó perquè un cop trasbalsat pogués viatjar confortablement en el Més Enllà. Però el Ter no és pas el Nil.

Què faran els polítics i tècnics per demostrar que el pont és una necessitat ineludible i no el tram de carretera que va de Caldes de Malavella a Sils -la N-II sempre empantanegada i amb greus problemes de sinistralitat- o la vergonyosa carretera de la vergonya de Salt a Anglès? De segur que provocaran que hi circuli la gent que ve de Celrà. Segurament algun tècnic o enginyer urbà em desmentirà i afirmarà que hi havia una urgència imperiosa i ineluctable que exigia un pont. No sé si el pont aconsegueix millorar el trànsit i en quina mesura, no obstant crec que l'accés a Girona pel pont de Pedret, malgrat la incomoditat matinera, és suficient i no calia fer aquest pont tan lluït. Ja sé que a l'hora punta cal posar-hi un guàrdia urbà, però també és cert que els que vénen de Celrà podrien passar pel Pont de l'Aigua i entrar per la N-II. Ben fàcil seria fer-hi un giratori.

M'agrada el nou pont com suposo que satisfà la majoria de gironins, com als partits polítics representats a l'ajuntament, igual que és positiu pels que hi passaran per entrar i sortir de la ciutat; les meves dues objeccions són aquestes: era peremptori fer un pont tan ostentós? era la millor despesa de diners públics? El dia de la inauguració no es veuran manifestacions en contra de l'obra. Lògic. Tanmateix sí que és previsible que s'escoltin xiulades de rebuig als polítics del PP. Ho tindran ben merescut.