La ciutat de Girona es troba en el seu millor moment des del punt de vista turístic. Amb la 59a edició de Temps de Flors tornarem a comprovar el poder d'atracció d'una ciutat que és capaç de seduir milers de visitants que gaudeixen dels encants d'un barri vell que llueix l'arribada de la primavera.

Temps de Flors -conjuntament amb Temporada Alta- és l'esdeveniment de promoció més important de la ciutat i any rere any es renova amb nous espais expositius i amb packs turístics més atractius. Segurament, però, es troba a faltar alguna acció més innovadora a l'hora de potenciar la modernitat de la mostra. Alguna cosa com invitar algun artista de renom internacional a cada edició, que faci algun muntatge especialment atractiu i/o transgressor en el marc del festival floral.

El que és inqüestionable, però, és que en Temps de Flors la ciutat aconsegueix amb escreix el doble objectiu d'aquest tipus d'esdeveniments: situar la ciutat en el mapa i atraure molts visitants que frueixen de la ciutat alhora que hi consumeixen.

Són, però, visitants de curta estada i aquesta és potser la principal debilitat del turisme a la ciutat de Girona: La ciutat atrau molts visitants, però la seva estada és curta. Aconseguir incrementar el temps que passen els turistes a la ciutat, és segurament el principal repte plantejat en aquest camp.

L'oferta cultural, patrimonial, gastronòmica i natural de Girona és prou atractiva per encarar aquest desafiament, segurament, doncs, és en el camp de l'oferta de productes turístics on caldria apostar per millorar resultats. M'agradaria, però, centrar-me en un aspecte que sembla que passa desapercebut i que, per a mi, pot acabar afectant al potencial turístic de la ciutat: la disminució de l'oferta comercial al centre històric de la ciutat.

Girona competeix en el camp del turisme urbà i en aquest tipus de turisme -el més dinàmic actualment- el comerç és un element imprescindible. Una oferta comercial que ha d'estar a tocar de l'oferta patrimonial i cultural. No s'entén el potencial turístic de Barcelona sense el passeig de Gràcia o el Portal de l'Àngel.

Fa temps que s'observa un desplaçament de l'oferta comercial del cor de Girona cap a l'Eixample, provocat per la necessitat d'espai de les grans marques comercials. Aquest fet no suposa cap problema per al comprador local ni per al qui ve de les comarques properes, però sí que és un handicap per als visitants internacionals que vénen atrets pel patrimoni i la bellesa del Barri vell.

Paral·lelament a aquest desplaçament, els buits generats pel comerç són omplerts per una gran oferta de restauració, menjar ràpid, gelateries i altres tipologies de locals molt pensades per al visitant de pas. En el cas que aquesta tendència es consolidés, Girona tindria sobreoferta en un tipus de servei en la zona més turística i estaria mancada d'una oferta comercial diversificada en aquesta mateixa zona central.

Amb dues conseqüències no desitjables: en tenir poca oferta de shopping potent i diversa en el cor turístic de la ciutat es poden perdre turistes urbans o si més no, seran visitants d'un sol dia. Però, sobretot, els turistes que visiten la ciutat no acaben fent la despesa que farien si el centre comercial urbà fos més proper als principals atractius turístics de la ciutat.

Aconseguir que la trama comercial i l'oferta turística estiguin més properes hauria de ser un dels objectius turístics de la ciutat per als propers anys i això només es pot aconseguir de dues maneres: Afavorint i potenciant l'obertura de comerços a l'entorn del Barri Vell -Rambla, plaça de la Independència, Nou, Santa Clara, plaça Catalunya- o bé, aconseguir que els turistes creuin el riu i s'acostin a l'Eixample. Això només es pot aconseguir creant nous nodes culturals i turístics en alttres zones de la ciutat.

Un problema que avui no s'intueix però que pot ser real en els propers anys i afectaria el potencial turístic de Girona. I és justament quan tot va bé quan millor es resolen els problemes.