El Ministeri de Foment té paralitzades o al ralentí la majoria de les obres de nova construcció, de reforma o de manteniment de les carreteres de tot l'Estat, entre elles de manera especial les de Girona. Formen part de les retallades d'inversió o manteniment que està aplicant el Govern en virtut del seu programa de reducció de la despesa pública, tot i que això no afecta molts quilòmetres del Tren d'Alta Velocitat que, a més, seran molt deficitaris quan es posin en funcionament. Malgrat que el manteniment de les carreteres és imprescindible, sobretot per a la seguretat vial, els pressupostos públics se n'han oblidat. L'Estat i la Diputació, tal com publicava Diari de Girona diumenge passat, han rebaixat més d'un 60% la inversió en la conservació de les carreteres des de l'any 2010. Fa unes setmanes una auditoria de l'Associació Espanyola de la Carretera (AEC) ja va alertar que la xarxa de vies de circulació estatals i autonòmiques "és troben en un estat de conservació que frega el "molt deficient" i s'enfronten a un deteriorament sense precedents, ja que mostren la pitjor situació des del 1985". En aquesta línia, la partida estal de "Conservació i explotació de carreteres" a Catalunya s'ha reduït un 64,2% en cinc anys, els més forts de la crisi, passant de 122 milions l'any 2010 als 43 previstos per aquest any. A la Diputació s'ha passat dels 12,2 milions pressupostats el 2010 als 4,49 aquest any. No es pot oblidar que la millora de la competitivitat de l'economia i de les empreses té en les infraestructures un factor vital. Un retard en la construcció de carreteres o en el manteniment de les mateixes serà fatal: les administracions n'han de prendre conciència i actuar amb una bona distribució de les despeses pressupostàries.