Les companyies elèctriques s'han convertit en veritables depredadores. Han creat unes estructures comercials que, com a conseqüència d'una agressivitat excessiva, s'estan convertint en un autèntic problema -per no dir estafa- pel consumidor. Des de la liberalització, les elèctriques s'han convertit en caçadores de clients (vius o morts).

És el cas d'un altempordanès, que ha estat víctima d'una suplantació de personalitat. La denúncia que aquest home va fer als Mossos explica que el van canviar de companyia -d'Endesa a E-ON- sense el seu consentiment. Quan la policia va demanar a E-ON el contracte, aquesta companyia va explicar que el canvi l'havia gestionat una empresa externa de venda indirecta (venedors subcontractats). Quan van analitzar el contracte van trobar que el compte bancari era incorrecte i que el telèfon i la firma no eren del denunciant. Al demanar explicacions al banc sobre perquè passava les factures malgrat que el número de compte era incorrecte, l'entitat explica que, a conseqüència de la crisi i per evitar que tallin la llum als clients, no retornen rebuts i busquen cobrar a través d'un altre compte del mateix titular.

El cas és que mentre la policia investigava aquest cas, la víctima va comprovar que l'havien tornat a canviar de companyia. En aquest cas pertanyia a Escandinava d'Electricitat... Al final l'embolic va ser tal que l'home no sabia a quina companyia elèctrica pertanyia.

Aquesta setmana s'ha fet el judici. La justícia no ha decidit anar contra les elèctriques que permeten aquest despropòsit, sinó només contra el comercial tafur. Contra aquest treballador d'una d'aquestes empreses -externes- de venda agressiva i salvatge, que havia copiat alguna dada de la víctima i així l'anava canviat de companyia per embutxacar-se una comissió en cada canvi... com un representant de futbolista però de bijuteria. El telèfon que posava a cada nou contracte era el seu -el del comercial estafador- per quan trucava l'elèctrica per verificar el canvi, donar el consentiment. No saben a quants clients va suplantar amb aquest mètode per anar encadenant comissions.

Fa uns anys vaig tenir la oportunitat d'observar com ensinistraven una camada de comercials d'aquests. Ho fan empreses que formen i contracten aquests comercials que, després, es dediquen a forçar canvis de companyia de telèfon, llum, Internet... Les companyies de serveis contracten aquestes empreses per anar-se "robant" abonats. Habitualment són nois i noies, sense gaire bagatge, a qui els formadors fonamentalment els arrenquen l'ètica.

El mètode no importa, el que importa és el calaix . La corrupció d'aquest país no és només política. També sociològica. Afecta totes les capes de la societat.