A Espanya els trens d'alta velocitat poden ser condemnats a baixa o mitjana velocitat però en canvi el diner va tan ràpid que fins i tot vola.

Les greus exhibicions d'incompetència, sumades a les sospites de corrupció, en l'execució de la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà, serien motiu suficient perquè s'obrís una investigació política a banda d'una sonora traca de processos judicials. Estem parlant de més de quatre mil milions de diner públic. Això deixant de banda el que va costar el tram en concessió entre Figueres i Perpinyà que, segons Florentino Pérez, es troba en fallida tècnica, per la qual cosa l'empresari reclama ser més indemnitzat encara (ja li van pagar una morterada per incompliment de terminis del tram Barcelona-Girona). Pérez, especialista en indemnitzacions, entre moltes altres coses, té la concessió del tram Figueres-Perpinyà.

En dues ocasions s'ha inundat el túnel del TAV al seu pas per Girona i, ara, hem conegut que durant un temps és i serà un tren de baixa o mitjana velocitat. ADIF ha ordenat limitar la velocitat a un màxim de 200 km per hora entre Barcelona i Perpinyà (preparat per anar a 300 per hora) per evitar que es desestabilitzin, o fins i tot descarrilin, els trens de mercaderies. Resulta que aquesta línia és l'única d'Espanya per on circulen trens de mercaderies. Tot i ser una de les línies més utilitzades d'Espanya, la volen rendibilitzar encara més. El motiu no és sinó complaure econòmicament Florentino Pérez i els seus socis francesos, que tenen posada la caixa registradora al túnel dels Pirineus i que cobren per cada tren que passa.

Aquella concessió va ser la primera gran irregularitat d'aquesta obra qüestionable. Com es pot posar en mans privades la gestió del tram fronterer que uneix les altes velocitats espanyola i francesa? Evidentment la resposta és diu Pérez, l'home que més s'ha enriquit amb la nefasta gestió de l'obra pública a Espanya.

Si l'AVE va a 200 per hora i el tren de Mitjana Distància a 160 per una línia convencional i poc cuidada, com seria aquesta línia entre Barcelona i Portbou si s'hi hagués invertit una petita part del que s'ha abocat a la línia d'Alta velocitat? Però és clar, calia posar en circulació quatre mil milions per repartir entre els de sempre.