Quan a finals de la primera dècada del present segle va esclatar el fenomen de l'arribada del turisme rus a Catalunya va ser com si un vertader mannà hagués caigut del cel. La fins aleshores decaiguda indústria turística-hotelera de sol i platja de Catalunya va revifar fins a tal punt que els hotelers pensaven que havien trobat la cobejada pedra filosofal i ja podien viure tranquils, creient que un cop superada la fase de captació només calia fidelitzar els clients i que la resta de la feina ja estava feta. Cada any es batien nous rècords i tot anava vent en popa fins que, malauradament, de sobte, ha arribat la crisi. En només sis mesos se n'han anat en orris moltes il·lusions, expectatives i projectes. En tan poc temps s'ha desfet bona part del camí que, amb tants esforços i treballs, s'havia recorregut en el camp del mercat emergent que tanta alegria ens estava donant, el rus. La crisi d'Ucraïna; la caiguda del ruble enfront de l'euro; i, en tercer lloc, la baixada del petroli i la reculada de l'economia russa del 0,5% a la tardor són les causes que han fet esvair l'anomenat "miracle rus". Han estat, i són, circumstàncies adverses que, de moment, la indústria turística catalana no està sent capaç de superar. L'arribada de turistes russos a Catalunya va caient fins a desplomar-se un alarmant 41% al passat mes de novembre i al voltant del 15% en el conjunt de l'any 2014. I qui més ho ha acusat són els hotels de la Costa Daurada i els de la Costa Brava, que, pràcticament, tots són de sol i platja.

Catalunya va ser la comunitat pionera a treballar el mercat rus. Si el 2009 rebia 216.000 viatgers d'aquest país, el 2013 ja es va fregar el milió gràcies a un increment anual de dos dígits, que fins i tot va sobrepassar el 50% en els primers exercicis. Amb una quota del 6,3%, Rússia va ser el 2013 el cinquè mer?cat més important per a Catalunya, per darrere de França (26,7%), Regne Unit (10,8%), Alemanya (8,2%) i Itàlia (7,2%) i per davant d'Holanda (4,5%). L'any passat la quota de mercat va baixar al 5%. El mercat rus és molt important per a Catalunya, que concentra gairebé el 60% de tots els el turistes russos que arriben a l'Estat espanyol. Hem tancat el 2014 amb una caiguda mitjana del 15% perquè en els últims mesos el descens s'ha agreujat. El que cal ara és posar-se a treballar i intentar recuperar els turistes que es van perdre l'any passat. No serà fàcil. La crisi econòmica que pateix Rússia és molt greu, fins a tal punt que tretze operadors turístics d'aquest país han plegat veles l'últim any, i, àdhuc, també s'han vist obligades a fer-ho algunes línees aèries de vols xàrters que ens portaven els clients fins a la porta de casa. Hem de preocupar-nos en la justa mesura, no desesperar-nos, però sí cal prendre les decisions adequades i serenes, fugint de la rauxa, i amb caràcter urgent. L'empresariat hostaler català s'ha de moure, no es pot permetre el luxe d'adormir-se i esperar que sigui l'administració qui li solucioni el problema. Són els interessats els que tenen d'empentar el carro de la recuperació del tan preuat com necessari mercat. Si no ho fan, malament rai!