A Lloret de Mar es presenten deu candidatures a les eleccions municipals del 24 de maig. És un rècord històric. Uns deuran pensar que, davant de la proliferació d'elegibles, més ciutadans es volen implicar en la gestió dels interessos generals. Altres deuran opinar que, darrere d'alguns participants, s'amaguen interessos personals inconfessables. És possible. De tot hi ha a la vinya del Senyor.

De fet, els 210 candidats -a vint-i-un per cada opció sense comptar els suplents- representen gairebé l'1% del cens electoral o un 2% dels votants a les eleccions locals del 2011. Ara bé, de tots els cridats, només vint-i-un seran els elegits. Per tant, només un de cada deu seran regidors. És un llistó ina?bas?table per a la majoria de comparses que s'han apuntat a les llistes per afinitat electiva. Es tracta d'una mena d'interacció individual que, sense pressuposar l'acceptació de lideratges o de programes, sintonitza amb alguna de les ofertes existents.

Ara bé, per als candidats amb possibilitats reals o imaginades de ser elegits ja són figues d'un altre paner. En una primera fase, han d'esquivar les travetes i els cops baixos per aconseguir un lloc privilegiat enmig d'una barreja d'apetències personals, d'impo?si?cions de la direcció del partit o de l'actuació del líder que fa i desfà al seu gust. El debat sobre la idoneïtat o els mèrits de cadascú, si ha existit, aviat ha estat substituït per la lluita soterrada a la recerca de padrins.

Al final, si hom no ha obtingut el lloc que pretenia, ha fet mutis o ha desertat per -sense que li caigués la cara de vergonya- entrar a formar part d'altres candidatures. Les declaracions per explicar el canvi de cami?sa, si s'han produït, expressen un cinisme i un oportunisme aclaparadors.

De totes maneres, els regidors electes s'emportaran una decepció si esperen una poltrona ben retribuïda. S'ha acabat la discrecio?nalitat per posar-se salaris i assignacions. En efecte, la reforma de la Llei de règim local marca un llistó infranquejable. Les remuneracions per la dedicació exclusiva d'alcaldes de municipis entre 20.000 i 50.000 habitants no poden superar els 55.000 euros bruts anuals.

A Lloret, significarà a una rebaixa del 24,17% del sou que fins ara tenia l'alcalde amb dedicació exclusiva. I el dels regidors, lògicament, també s'hauria de disminuir en el mateix percentatge. El mateix criteri s'hauria d'aplicar a les quanties per assistència als plens, juntes de govern i comissions que cobren els regidors sense dedicació exclusiva.

És a dir, alguns regidors percebran quantitats per dessota les seves expectatives. Fins i tot, alguns que deixin la feina actual, podrien perdre calés. Una prova sorprenent de vocació de servei al poble!