el lobby Exceltur, que es defineix com una associació sense ànim de lucre, està format per la flor i nata del sector hoteler, agències de viatge, operadors turístics, transport de viatgers, lloguer de vehicles, mitjans de pagaments i centrals de reserves. Entre els socis hi ha Meliá, NH Hotels, Logitravel, TUI, American Express, AVIS, Amadeus i Europcar. Tota una constel·lació de grans corporacions privades.

Doncs bé, aquest think tank del turisme va elaborar un fullet en què es suggerien alguns dels eixos i qüestions més determinants per tal "d'articular les noves polítiques turístiques dels governs autonòmics i locals que sorgissin de les eleccions del 24 de maig".

Amb altres paraules, es tractava d'establir les regles del joc en matèria de turisme.

Després d'una breu introducció sobre el bon any que va ser el 2014, advertien que el sector turístic no podia caure en autocomplaences i s'havia d'enfrontar a renovats desa?fiaments de competitivitat.

Segons el prospecte, per tal d'assegurar un nou cicle de prosperitat, creació d'ocupació i desenvolupament turístic sostenible s'havien de prendre una sèrie de mesures "innovadores, compromeses i solidàries entre tots els agents públics i privats".

Entre les actuacions, com aquells gats que marquen el territori, enumeraven les següents: 1) Un gran pacte d'Estat per potenciar el sector turístic. 2) Elaboració de Plans Estratègics de Turisme amb l'horitzó del 2020. 3) Crear una entitat de la Informació per ajudar a prendre decisions. 4) Consolidar el model de gestió públicoprivada de l'Institut de Turisme d'Espanya (TURESPAÑA) dedicat a la promoció turística. 5) Tornar a l'IVA reduït del 8% a partir del 2016. 6) Incentivar la reforma anual del 2,5% de les instal·lacions turístiques. 7) Destinar el 5% de les inversions públiques a l'adequació d'espais públics de zones turístiques. 8) Invertir el 0,5% del PIB turístic (525 milions) en R+D+I (recerca, desenvolupament, innovació) de caràcter turístic. 9) Dedicar el 0,5% de la facturació del sector a millorar la formació professional. 10) Incrementar un 3% anual els recursos destinats al màrqueting turístic.

Quina imaginació! La majoria de les recomanacions persegueixen que les administracions públiques es gratin la butxaca.

Bé, ningú posa en dubte la importància del sec?tor turístic en el conjunt de l'economia. Ara bé, també és cert que el monocultiu turístic és potencialment perillós, que l'augment de visitants no ha suposat un increment proporcional de la contractació laboral, que la despesa dels turistes s'ha estancat o disminuït i que els beneficis, poc o molts, no sempre es reinverteixen.

Per tant, menys exigències i més compro?mís!