La contraposició

dels mons

Lluís Vilà. La Bisbal d´Empordà.

Qui tingui la sensació que el món exterior va a pitjor és afortunat a partir del moment en què és capaç de contraposar-lo amb el seu món interior, de tal manera que es pot arribar a la conclusió aclaparadora d´entendre que l´evolució del propi món intern i espiritual està en el seu correcte camí evolutiu. Potser som les persones, que fent un canvi de consciència global i íntegre, estem entrant en un altre paràmetre vibracional que pretén deixar enrere els dogmes establerts per despullar-se d´ells definitivament.

No tot és negatiu, la gent està canviant a millor, s´està produint un canvi de consciència global que serà imparable.

L´atropellament de senglars a les carreteres

Alfons Pelegrina Mir. llagostera.

Molt important la notícia apareguda en el seu diari en data del 1 de juny en el «Tema del dia», i que ens hauria de fer reflexionar als col·lectius implicats per si quelcom no estem fent bé. És molt preocupant que un 85% dels accidents de circulació amb animals tingui com a protagonista el porc senglar.

Aquest animal de vida nocturna, des de temps immemorials, ha tingut els seus «llocs de pas» en el medi natural des de les Cadiretes -Gavarres-, Pla de l´Estany i fins al Pirineu i això no es pot evitar, només es pot desplaçar. Som nosaltres, els humans, els que amb autopistes, autovies, canals d´aigua, tancats metàl·lics, etc., hem limitat i condicionat la seva circulació a través de tota la geografia, creant uns passos de fauna obligats en llocs concrets.

Si bé en alguns llocs de les vies ràpides de la xarxa viària aquests passos de fauna s´han respectat fent ponts, viaductes, etc€ en moltes carreteres locals i comarcals hi ha llocs de pas on no està senyalitzat, i és on es produeixen més atropellaments d´aquests animals. En aquests llocs de pas diguem-ne «punts negres», al meu parer hi ha una manca de senyalització de cara als conductors, del que ens podem trobar.

Al senglar no li pots posar un senyal de «perill vehicles a alta velocitat». Per tant, al que s´had´avisar del que es pot trobar a la calçada uns metres més endavant és al conductor del vehicle.

Com? Doncs amb un panell informatiu de suport, de color fluorescent com hi ha a més d´un lloc de la xarxa viària de fora de Catalunya, i que complementa al petit triangle blanc i vermell de perill, i amb un ­senyal de límit de velocitat a 80 per hora en aquest tram concret. El conductor d´un vehicle, en observar la senyalització, si és responsable, traurà el peu de l´accelerador evitant així una possible col·lisió.

Emplaçaria des d´aquí les nombroses Societats de Caçadors que tenen aquests «punts negres» dins les seves àrees privades que, a través dels seus ajuntaments, sol·licitin del Departament de Carreteres que correspongui la senyalització clara d´aquests llocs. De ben segur baixaria l´índex de sinistralitat, i en conseqüència en sortiríem tots beneficiats.

Treballs en grup

JUDIT BEGO ALEMANY. SANT JOAN DE MOLLET.

Explicarem resumidament les conseqüències positives i negatives dels treballs en grup. Els punts positius i negatius són que et pots ajudar amb tots els membres del grup, també pots aprendre a respectar i acceptar les diferents opinions dels altres acompanyants, i si tens sort pots triar els components del grup així pots anar amb els teus amics. Però no sempre està bé perquè et pot tocar gent que no treballa o simplement no et cau bé. Fins i tot pots compartir la informació que tu trobes amb els altres companys del grup i així el resultat serà millor i també serà més valorat. Els que treballen hauran de fer més feina ja que els altres no hauran fet res. A més no pots acabar el treball a temps per culpa de qui no col·labora. Tanmateix et pots enfadar amb qui no treballa i hi pot causar un mal ambient de treball.

En aquest treball hem après que els treballs en grup poden ser molt útils, o al contrari.