De la imaginació a la forma, del pensament a la matèria. Aquest és un subtítol que figura a la portada d'un llibre que acaba d'aparèixer per deixar sòlida constància del centenari del naixement de l'artista escultor Josep Martí-Sabé (1915-2006 ). Fill de Santa Coloma de Farners, va deixar-hi un record inesborrable com a entranyable ciutadà i com a artista d'alt reconeixement a tot el país. Després de ser deixeble, i després col·laborador, del gran escultor Enric Monjo, el seu constant treball li porta nombrosos premis i distincions. Té obra escultòrica en edificis i llocs públics i col·leccions privades, també a l'estranger. Martí-Sabé destaca en les tensions entre el classicisme i la modernitat, i té el coratge de fer aquest trànsit enmig d'una profunda humanitat. Junt amb els escultors Subirachs i Torres Monsó i d'altres, funda "Postectura", un dels grups que a la llarga postguerra civil espanyola es proposen ser independents i encoratjar-se per definir tendències estètiques. L'any Martí-Sabé recordarà aquestes etapes històriques i sòlides.

Però parlant d'escultures també cal dir que -quan són a la via pública- tenen difícil la perennitat dels seus materials, els amenaça sempre una fragilitat no desitjada. I llavors és molt convenient que l'obra escultòrica disposi d'algun amatent que amb bona voluntat hi exerceixi una especial mirada per a alertar d'una necessària actuació. Això és, senzillament, un padrí. Amb aquest esperit educatiu i cívic, l'associació Amics de la Unesco de Girona va promoure (any 2001) el projecte "Apadrinem escultures". Fins ara s'han celebrat 34 actes d'apadrinament de diverses escultures, a la ciutat de Girona. D'altres apadrinaments han sigut a Sarrià de Ter, Olot, Salt, Sant Julià de Ramis i Santa Coloma de Farners, actes portats a terme per part de centres educatius i altres entitats. "Apadrinem escultures" fomenta apropar-se al parc escultòric per tal de poder-lo conèixer, aprendre a estimar-lo i ajudar a tenir-ne cura. Aquest any Martí-Sabé s'han celebrat tres actes d'apadrinament d'altres tantes obres de l'escultor, que formen part del patrimoni de SantaColoma de Farners, Riudarenes i Sils.

A Girona també tenim obra de l'escultor Josep Martí-Sabé. Es tracta d'un conjunt ceràmic, alts relleus, 33 peces instal·lades a les façanes de l'edifici inaugurat el 1959 per Caixa de Pensions, al carrer Barcelona amb cantonades a plaça Marquina i carrer Bailén; els arquitectes Llongueras i Gordillo varen donar un to d'alegre humanitat a la gran estructura aportant-hi la presència escultòrica d'una representació de la diversitat d'oficis i artesanies que tenien vigència a l'època. Martí-Sabé va realitzar els models escultòrics i aquests es varen convertir en ceràmica al forn de Vilà Clara, a la Bisbal. L'historiador de l'art Sebastià Goday fa observar la qualitat de l'obra: "Una companyonia exemplar, una demostració palpable del tarannà bonhomiós i afable de Martí-Sabé, barrejat amb el domini professional de la terra i de l'aigua, del foc, de l'aire. L'artista n'és la saó i la fecunditat".

Aquest 2015, any Martí-Sabé, podrem escoltar satisfaccions i lloances, valoracions i estimes, que desvetlla una obra llarga i sobresortint com la que ell va saber crear. Serà una bona lluna perquè es comenci a Girona un apadrinament que sempre espera el conjunt d'alts relleus esmentats, que des de la fragilitat de la pròpia ceràmica està demanant que pugui tenir la continuïtat que es mereix.