La segona mentida econòmica més difosa estableix que forces emergents com Syriza o Podem amenacen la tradició gerencial ortodoxa de Rodrigo Rato Bárcenas. La primera mentida enuncia que hi ha una economia deslligada de la política. Verbigràcia, Alexis Tsipras es va oposar fins a l'últim minut a la pujada de l'IVA turístic exigida per Brussel·les, i que els hotelers volen reduir a Espanya. Per tant, els creadors del sol i de la platja s'alineen amb els radicals grecs, d'acord amb el raonament que estableix que si Marine Le Pen es felicita per un referèndum hel·lè contra l'oligarquia, el Front Nacional equival a Podem. Curiosa exhibició sil·logística. Si Hitler era vegetarià i Hitler va dissenyar l'holocaust, llavors els vegetarians...

En el tractat d'esclavitud recentment aprovat, Brussel·les imposa a Atenes "l'ampliació de la base imposable de l'IVA per augmentar els ingressos". Varufakis s'ha afanyat a traduir aquest concepte com "propinar un cop majúscul a l'única indústria grega creixent, el turisme". Aquesta opinió coincideix de nou mil·limètricament amb l'anàlisi dels hotelers. L'ultraliberalisme i la revolució caminen de la mà, amb la mateixa afabilitat que ha portat els empresaris turístics a desenvolupar un imperi a la Cuba de Fidel Castro. L'entesa entre la patronal estiuenca i Syriza hauria d'aplanar una convergència estratègica amb Podem.

Algú pot pensar que s'ha rastrejat l'única excepció a una hostilitat meridiana entre Syriza i les classes benestants. No és així. La humiliació de Merkel a Grècia comporta "l'adopció de reformes del mercat productiu més ambicioses" i vinculades en concret a la "propietat de les farmàcies". Clar i català, la liberalització farmacèutica inexistent també a Espanya, perquè els successius governs es desentenen de la doctrina de la Unió Europea. Una altra vegada, els farmacèutics espanyols que no encapçalen la llista de sectors maltractats hauran d'optar entre votar els conservadors centreeuropeus que volen tancar les farmàcies, o als esparracats de Podem que defensen la particularitat del seu negoci. Ah, l'economia.