Com a professional de la comunicació i responsable d'algunes marques de ciutat i territorials, sempre m'ha sobtat la manera com la majoria d'ajuntaments nostrats venen la seva «oferta turística». Constato que no s'ha avançat gaire en aquests darrers anys, més enllà d'entendre que s'han d'oferir experiències als vistants. Un concepte que es repeteix en tot el material però que em temo que no hem interioritzat. Un cop més, ens limitem a repetir el nom sense garantir-ne l'èxit.

Dic tot això perquè aquest estiu, per motius professionals, m'he fixat en les propostes que els municipis turístics ofereixen als seus visitants per fer-se més atractius com a destinació. I he arribat a una conclusió: la majoria no saben ni volen saber per què arriben turistes al seu terme municipal, i el que és pitjor, no entenen què és el que aquests realment valoren d'aquell municipi.

Sinó, no s'entendria el que promouen i ofereixen des de la respectiva regidoria de turisme. És com un mantra que es va repetint a molts municipis: l'oferta patrimonial del poble -encara que sigui petita i poc interessant- el museu de torn que gairebé mai ningú visita perquè el seu origen no és tant el valor de la col·lecció com la insistència del col·leccionista, una oferta comercial que sovint no és competitiva i una gastronomia que de ben segur no dista gaire de la dels vint pobles del costat. I tot això amenitzat per l'enèsim festival musical d'estiu en el qual es programen els grups que han tocat al poble del costat i que s'acaba omplint amb veïns de l'entorn i molt pocs turistes. I tot això és el que oferim. El que segons el nostre punt de vista de veïns del municipi ens fa sentir orgullosos del poble però realment no té cap lògica turística. Amb aquests atractius, poques persones ens visitarien. I els que ho fan «passen» dels atractius que els mostrem.

Cal que canviem el punt de vista i deixem de preguntar-nos què tenim i començar a pensar més què és el que tenim com a municipi que tant els interessa. Hem de començar a posar-nos en la pell del turista i preguntar-se per què vénen a la nostra vila podent anar a qualsevol altre lloc. No és tan complicat. I sinó, tampoc costa gaire preguntar-los-ho una vegada estan aquí.

És important que optimitzen els esforços i ens centrem en allò que fa que comparteixin les seves vacances amb nosaltres. És la millor manera de retenir i fidelitzar visitants i poder-ne atraure de nous.

No té gaire sentit «vendre» una oferta que gairebé ningú compra.

Si ens centréssim a entendre els veritables motius de la seva experiència turística, podríem millorar la nostra oferta i esdevenir molt més competitius com a destinació.

Això vol dir, en primer lloc, entendre que el nostre gran atractiu és el sol i la platja, però això no vol dir necessàriament turisme de baixa qualitat. Hi ha algunes destinacions basades en el clima que han estat capaces de convertir-se en referents de turisme de qualitat.

És important també entendre que més enllà del sol i la platja, hi ha certs conceptes i valors que s'associen al clima que també són molt valorats per la gent que ens visita: l'alegria de viure, els horaris relaxats, una certa seguretat, etc. Posar en valor aquests conceptes que són tan coherents amb el clima mediterrani reforçaran el nostre atractiu turístic. Entendre que les bondats del clima mediterrani van molt més enllà del «sol i platja».

És necessari també canviar la visió que tenim dels recursos turístics. No tot el que tenim es pot «vendre». Hi ha moltes coses que no són prou interessants i cal reconèixer-ho. No passa res. És molt més intel·ligent generar una oferta que vagi més enllà del nostre terme municipal i que sigui molt més atractiva per al visitant. Per què no promocionem allò que és atractiu del municipi del costat? Per què no fem difusió del seu festival de música en comptes de crear-ne un? Per què no fem descobrir al visitant aquells atractius dels municipis de l'entorn que lliga amb el que ells valoren? Tot això reforçaria molt més la nostra competitivitat turística que no pas promoure el nostre museu del producte local o la casa senyorial que tenim al municipi.

I, finalment, cal ser molt més eficient en l'oferta cultural, esportiva, lúdica que es genera des del municipi durant la temporada alta. Cal que l'oferta sigui constant i suficientment atractiva per esdevenir un valor afegit per als que ja han decidit venir a estiuejar al municipi. Cal que hi hagi una oferta intensa durant els mesos d'estiu. En aquest sentit, és important també que els productes turístics estiguin molt més pensats per al possible visitant i fugir d'importar productes que segurament han funcionat en altres llocs però que no necessàriament han de funcionar al nostre poble.

En definitiva, es tractaria d'invertir més eficientment els recursos públics, essent conscients que la competència turística cada vegada és més gran i que fins ara han anat venint però si no som capaços de millorar l'oferta no està escrit enlloc que hagin de continuar venint. És quelcom tan senzill com ser més eficients a l'hora de crear una oferta turística de qualitat i, sobretot, saber-la comunicar. I per això és important triar, amb la seguretat que, de moment, a l'estiu continuarà fent sol.