La naturalesa es manifesta, entre altres aspectes, per mitjà de sons com el cant dels ocells o la fressa de les fulles agitades pel vent. A partir dels sons, els humans hem construït llengües per comunicar-nos a través de les paraules, però també la música, que, al llarg dels segles, ha anat configurant un patrimoni essencial per explicar la condició humana. Des dels límits del que som, la música aconsegueix fer-nos participar de la bellesa absoluta, que és superior a la nostra existència personal. Cal saludar amb joia les iniciatives que ens ajuden a aprofundir en el coneixement d'obres i de compositors que han influït poderosament en l'evolució de la música. Quan un virtuós fa una interpretació magistral d'una composició històrica, la música, més enllà de les notes transcrites en una partitura, torna a existir plenament i ens sentim immersos en la màgia de reviure les emocions estètiques i espirituals compartides amb els qui l'havien sentida abans. Entre les novetats discogràfiques d'enguany, crida l'atenció un enregistrament brillant de Marina Rodríguez Brià amb obres de Muzio Clementi (Roma, 1752-Evesham, 1832) interpretades en un dels pianos de la seva pròpia fàbrica. Marina Rodríguez ja havia dut a terme l'any 1999 un primer enregistrament de Clementi amb un piano de taula de Miguel Slocker de 1831 que forma part de la col·lecció d'instruments del Museu de la Música de Barcelona. Però el fet que Clementi fos constructor de pianos, a més de compositor i pianista, va fer concebre a Marina Rodríguez Brià el projecte que ara s'ha pogut realitzar d'una manera exquisida i convincent gràcies a la implicació d'Anna Cuatrecasas, propietària d'un piano de taula Clementi & Co datat pels experts l'any 1824 i vinculat a la seva família des de 1948. Clementi va ser entre 1798 i 1830 fabricant a Anglaterra d'uns pianos excel·lents i molt apreciats i conegut precisament com el pare del pianoforte; així consta a la seva tomba del claustre sud de l'Abadia de Westminster. Contemporani de Mozart o de Beethoven, Clementi va ser tingut per un nen prodigi organista i als catorze anys va traslladar-se a Anglaterra de la mà del terratinent, caçador i escriptor Peter Beckford, que en va ser mecenes. Marina Rodríguez Brià ha triat per a aquesta producció tres sonates i sis danses monferrines de Clementi, inspirades en músiques de Monferrato, al Piemont, que es van fer populars, amb el nom de monfrines, a l'Anglaterra de mil nou-cents com a danses de saló i com a composicions de ritme viu per a piano. Marina Rodríguez Brià ha volgut introduir cada una de les sonates i el conjunt de les monferrines amb quatre preludis, concebuts com a breus improvisacions, procedents de l'obra de Clementi Introduction to the Art of Playing on the Piano Forte. Amb una sòlida formació musical i una trajectòria professional prestigiosa, que l'ha duta a actuar a rellevants escenaris europeus i americans, Marina Rodríguez Brià ens duu de la mà de Clementi del vertigen torrencial a la subtilitat més refinada. Una veritable meravella.