Quan encara està recent la cinquena edició del Girona10, crec que és un bon moment per reflexionar sobre un esdeveniment singular que va tenir un gran impacte en la seva primera edició i que de mica en mica s'ha convertit en part del paisatge d'una Girona que s'esforça per posicionar-se en l'àmbit del turisme urbà. I aprofitant que aquesta edició encara està recent, reflexionar sobre el paper dels esdeveniments en la promoció de les ciutats.

La primera edició del Girona10 va ser un èxit sense precedents perquè hi havia una sèrie d'alicients que el feien molt novedós i atractiu. En primer lloc perquè es va plantejar en un context de crisi econòmica i el fet que es venessin nits d'hotel i sopars a restaurants a deu euros era molt interessant no només pel possible públic sinó, sobretot, pels mitjans de comunicació. La iniciativa va sortir a tots els mitjans de l'Estat. El concepte en si de Girona10 era molt comprensible a través del preu i això va fer -a diferència d'altres esdeveniments- que la gent entengués des del primer moment de què anava la cosa. I final?ment, perquè es realitzava en un moment ideal per a tots els sectors implicats ja que en plena temporada baixa podien ser molt més arriscats a l'hora d'oferir promocions i propos?tes. Al cap de cinc anys, l'entorn ha canviat. La crisi econòmica de mica en mica va quedant enrere, la novetat ha desaparegut i el que sí que es mantè és l'època del calendari en la qual es realitza. En aquesta edició, però, hi ha hagut rècord de participants en el sorteig de nits d'hotel i sopars i alhora s'han realitzat més activitats que mai.

Però aquests canvis d'ençà la primera edició haurien de fer repensar el Girona10 o -com la majoria d'esdeveniments de promo?ció- haurien d'anar creixent fins a convertir-se en la "festa major d'hivern de la ciutat"? Aquesta és la reflexió que crec que toca i que em servirà per parlar de tots els esdeveniments o festivals que es realitzen arreu dels pobles i ciutats de casa nostra i que tendeixen a seguir un patró similar. L'objectiu sempre és crèixer però deixant en segon terme el motiu fundacional: ja sigui incentivar el turisme, millorar la marca de ciutat o apropar la cultura als ciutadans.

Des del meu punt de vista, hi ha cinc coses que s'haurien de tenir en compte a l'hora de tirar endavant un esdeveniment de promoció de ciutat i que poden ajudar a reconduir-los després de l'èxit inicial.

- Repensar el format cap de setmana: Hi ha debat interessant en les regidories de Cultura sobre el dilema entre programació estable o festivals. Darrerament hi ha hagut una explosió de festivals que tenen com a conseqüència que part dels pressupostos de cultura estiguin "segrestats" per les aportacions als festivals i això acaba incidint en la programació anual. El dilema avui és: una programació potent al llarg de l'any o bé puntes al calendari que omplin la ciutat i difonguin el seu nom durant uns dies? Jo intento defugir d'aquest dilema i obro la possibilitat a propostes híbrides com que se celebrin esdeveniments que vagin més enllà d'un cap de setmana i durin quinze dies com el Temps de Flors, o fins i tot un mes, com el festival del vi Vívid que organitza la Ruta del Vi de la DO Empor?dà. Repensar la durada dels esdeveniments és un tema important que pot afavorir el públic, els visitants i el retorn que aquest deixen. Per què no plantejar-se que un esdeveniment duri un mes un cop s'ha consolidat?

- Donar contingut a l'esdeveniment: Tot allò que s'organitzi ha de tenir un concepte clar com a motor. Els que funcionen el tenen. A més, cal reforçar-lo a cada edició amb un eix temàtic a l'entorn del concepte. Sovint organitzem molts esdeveniments sense tenir clar si la gent entén el motiu de l'esdeveniment. Pensar en quin àmbit volem ser referents i vetllar perquè es percebi edició rere edició.

- Trobar l'encaix entre el concepte que mou l'esdeveniment i la marca de ciutat: A vegades s'organitzen festivals o esdeveniments que no tenen res a veure amb com es vol singularitzar la ciutat que els acull. I no veuen que això és contraproduent. Ser conscients que cada esdeveniment -encara més si és important- és una oportunitat per reforçar una marca de ciutat que ja existeix és clau. L'esdeveniment només serà important si reforça la marca de la ciutat i això vol dir, si gira a l'entorn dels valors de la marca o, si més no, intenta introduir-los en el programa.

- No tot s'hi val: Un dels objectius de qualsevol festival o esdeveniment és fer-ne partícip al teixit social, cultural i comercial de la ciutat. Això està molt bé si a més es treballa perquè les propostes encaixin amb la filosofia i el motiu de l'esdeveniment. Un dels grans errors és encabir en un programa totes les activitats que es proposen pensant que el volum fa la cosa i que la coherència amb la idea del festival no és important. Cal ser conscients que o les activitats van en la línia del concepte del festival o ens acabarà restant. Sovint, menys és més.

- Canviar el créixer pel consolidar-se: L'objectiu del festival a llarg termini és consolidar-se i no necessàriament créixer. Una altra cosa és si l'èxit de la proposta obliga a redimensionar-lo i fer-lo més gran. Això passa poques vegades. A més, les ciutats que tenen diversos esdeveniments al llarg de l'any han d'apostar per tenir una harmonia pel que fa a les seves propostes. No totes poden aspirar a ser igual de grans. Hi ha esdeveniments per al gran públic i n'hi ha de minoritaris o professionals. Entendre quina és l'evolució natural de l'esdeveniment i l'encaix dins de la proposta de ciutat és clau.

Són només algunes reflexions arran del Girona10 però que crec que poden ser adients en un entorn com el nostre que té una àmplia oferta d'esdeveniments i festivals i potser toca repensar-ne algun.