Tornar a trepitjar un avió de Germanwings, que ara es diu Eurowings, quan encara no fa un any que un copilot suïcida va estavellar un dels avions de la companyia als Alps, em va fer més "run-run" del que em pensava, però menys del que hom pot suportar. Vaig recordar alguns detalls d'aquell maleït accident, però sobretot una forta discussió amb el meu nebot, que és copilot de DHL, i que estava indignat perquè les autoritats franceses havien decidit que l'opinió pública havia de conèixer les circumstàncies del succés pràcticament al mateix temps que els investigadors. Segons la seva opinió, l'exagerada transparència podia perjudicar la confiança en la seva "estirp", però jo li deia que en ple segle XXI ja no hi havia lloc per a corporativismes, ni per tractar els ciutadans que fan servir qualsevol tipus de servei públic o privat com si fossin uns estúpids desinformats i que m'havia semblat perfecte com s'havia portat la investigació.

Una de les companyies que sens dubte segueix pensant que els usuaris som uns imbècils que no tenim capacitat ni dret a pensar, ni a rebre explicacions, és l'espanyola Renfe/ADIF, que cada dia perjudica milers de passatgers arreu del país, sobretot a la xarxa de rodalies de Barcelona. Però fins i tot els seus serveis més "moderns", com ara la línia de l'AVE Figueres-Vilafant-Barcelona, són exemple de com tracten els seus passatgers a puntades. A l'andana "accessible" de Vilafant, és a dir aquella part coberta per un sostre i que està a prop de les escales i de l'ascensor que porten cap al vestíbul, només s'aturen els trens que són "de pas", amb origen o destinació a França. Els que comencen o acaben aquí el seu trajecte els aparquen a la quinta forca, un munt de metres més enllà dels accessos al vestíbul. I sembla lògic que els aparquin allà, perquè Renfe/ADIF es pot permetre el luxe de deixar els seus AVE estacionats durant hores, a diferència dels TGV, que no paren. Però el que no s'explica ni s'entén és per què no carreguen o descarreguen els combois al lloc que correspon i els aparquen on els convé després.

Ho vaig preguntar a un conductor fa uns dies i tot foren evasives. Diumenge, vaig arribar a 2/4 de 8 del vespre. Plovia a bots i barrals. L'AVE aparcava igualment allà on ho tenia previst. A Renfe/ADIF li era igual que tots els passatgers acabéssim xops. Són una colla d'impresentables i ja s'ho trobaran. Al segle XXI, els passatgers volem i tenim dret a la informació i a uns serveis pensats per als usuaris, no per uns tècnics inútils que ja no saben què fer per demostrar que són més importants que els clients.