Els llibres de paper no només es resisteixen a morir: estan més vius que mai. No són falses il·lusions dels que es neguen a passar pàgina i rendir-se als lectors electrònics. Amazon, que ja té una llibreria a Seattle amb un catàleg físic d'entre 5.000 i 6.000 títols seleccionats segons les comandes dels internautes a la web i les seves valoracions, té la intenció d'obrir entre 300 i 400 llibreries físiques als Estats Units. Un altre imperi virtual com és Google es llança a una aventura en la qual la tecnologia es dóna la mà amb el tradicional llibre físic per trobar un punt en comú que satisfaci a tot tipus de lector. Quina és la idea? Un projector col·locat al llom del llibre permetria que aquest tingués una part on es projectarien diferents elements com si de realitat virtual es tractés, sense necessitat d'ulleres especials.

En la lluita per unir tradició i tecnologia hi ha un model pioner: Seebook. Es tracta d'una targeta que reprodueix la coberta i contracoberta de l'edició en paper d'un llibre concret. D'aquesta manera, el comprador pot seguir visitant les llibreries físiques per buscar els títols que desitgi, però preparats en el seu interior per als últims avenços. La targeta conté un codi QR o alfanumèric que condueix el comprador a una aplicació des d'on es descarrega el llibre desitjat. Després d'escriure la seva adreça de correu electrònic i triar quin format li va millor, l'enllaç arriba a la safata d'entrada, a punt per a la descàrrega.

D'aquesta manera, el llibre digital deixa de ser un mer i impersonal arxiu i passa a tenir una part física (una mena d'embolcall) que es pot regalar o que permet demanar a l'autor que el signi, cosa que amb l'ebook que coneixem és impossible. No és el mateix que un llibre de paper dels de sempre (als que els agrada d'olorar les pàgines i la tinta no podran fer-ho... de moment) però sí dóna un plus de fisicitat i singularitza l'objecte. A més, sobretot en el cas d'editors independents d'autors que s'autoediten, hi ha la possibilitat de presentar l'obra digital i vendre en el mateix acte la targeta per comprar-lo. I no convé menysprear el detall que l'exigència d'un correu electrònic de contacte facilita la creació d'un banc de dades de possibles compradors. Principal obstacle: la xarxa de distribució encara està en roba interior.

Mentre es busquen idees noves, la batalla entre llibre de paper i ebook no presenta un guanyador clar a mitjà termini. El 2010, els experts auguraven que el 2017 l'ebook dominaria el mercat editorial. L'informe de la Unió Europea sobre el mercat de l'ebook a Europa o el de la revista The Bookseller han tirat per terra aquestes previsions. Les principals editorials britàniques van patir caigudes del 2,5% l'any passat en vendes de llibres electrònics, sense superar l'objectiu previst de 50 milions d'unitats. A Espanya passa una cosa semblant: l'ebook no s'enlaira i el llibre de paper sí que presenta una lleugera millora. ¿Motius? Els experts destaquen l'alt preu dels llibres electrònics, tant per la por de les grans empreses editorials que la mort del paper els deixi sense la major part dels ingressos actuals com per la pirateria, que en el cas espanyol és especialment activa i nociva.