El «boom» dels grups hotelers xinesos

08.04.2016 | 00:00
El «boom» dels grups hotelers xinesos

«Les empreses hoteleres amb seu a la Xina, dotades algunes d'elles d'enormes recursos financers,
s'han situat en pocs anys en llocs destacats en els rànquings»

Sense que amb prou feines ens n'hàgim adonat la majoria dels qui treballem en el sector turístic, les empreses hoteleres amb seu a la Xina, dotades algunes d'elles d'enormes recursos financers, s'han situat en pocs anys en llocs destacats en els rànquings del sector d'allotjament, com ara el de la prestigiada revista Hotels.
Aquesta expansió hotelera xinesa -la major part de la qual no és en propietat o lloguer sinó sobretot en gestió i menys en franquícies- es produeix no només dins del seu país sinó també perquè prenen paquets accionarials en cadenes d'altres parts del món, com ara a França, i també a Espanya, on l'accionista principal de la cadena NH, per exemple, és xinès. Aquesta cadena, amb seu a Madrid, i dedicada bàsicament a allotjament de ciutat, és una de les cinc espanyoles que figuren entre les 50 primeres del món amb major nombre d'habitacions. I les quatre restants tenen la seu a Mallorca.
Que els grups hotelers xinesos estan adquirint un protagonisme elevat, encara que les seves marques ens siguin pràcticament desconegudes a diferència de les tradicionals nord-americanes o europees, ho demostren les dades que a continuació exposo i que són les més actuals perquè encara no es coneixen les corresponents a 31 de desembre de 2015. Així, doncs, sapiguem que l'1 de gener de l'any passat cinc dels quinze majors grups hotelers del món eren de la Xina, i quatre d'ells tenen la seva seu a Xangai.
Entre aquests cinc, del país asiàtic, el primer i més important d'ells en nombre d'habitacions era Plateno Hotels Group, amb seu a Guangzhou, que sumava 442.490 habitacions entre els seus 3.023 establiments. Havia pujat en dotze mesos -o sigui des de la mateixa data de l'any precedent- del lloc 12 al set en el rànquing mundial. A l'inici de 2014 aquest grup comptava amb 166.446 habitacions i 1.726 hotels. Per tant, havia augmentat en un 165% la xifra d'habitacions i en un 75% el nombre d'establiments en els dotze mesos. De les xifres pot deduir-se que els seus hotels nous són de dimensió cada vegada major que els anteriors: 146 habitacions de mitjana el 2014 enfront de 96 de mitjana l'any anterior.
Els altres -quatre- grans grups hotelers xinesos van ocupar els llocs 9, 11, 12 i 15 del rànquing mundial. Els seus augments van ser més moderats que en el cas del ja esmentat però també van ser considerables.
Xangai Jin Jiang International Hotel Group Co. va iniciar 2015 amb 352.538 habitacions entre els seus 2.910 establiments, quan l'any anterior ho havia iniciat amb 235.461 habitacions i 1.566 hotels. O sigui que va sumar més d'un 49% d'habitacions i va afegir un 85% d'hotels, dades que per una altra part revelen que va captar hotels més petits, ja que d'una mitjana de 150 habitacions per hotel va passar a 121.
Pel seu costat, Home Inns & Hotels Management tenia 296.075 habitacions en els seus 2.609 hotels el dia d'any nou de 2015, i havia augmentat en dotze mesos des de les xifres anteriors, de 262.321 i 2.241 respectivament. Va tenir, doncs, increments relativament «baixos», amb un «moderat» 12% en nombre total d'habitacions i un 16% en hotels. La seva mitjana d'habitacions per hotel es va mantenir propera a 115 (113 i 117).
La quarta empresa xinesa en el rànquing, Xina Lodging Group, havia tingut un total de 209.955 habitacions entre els seus 1.995 hotels a data 1 de gener de 2015 mentre que un any abans les seves xifres eren de 152.879 habitacions i 1.425 establiments. Per tant, va augmentar en un 37% el total de la seva cartera d'habitacions i en un 40% la xifra d'hotels. I la seva mitjana d'habitacions per hotel gairebé no va variar (105 i abans 107).
Finalment, també Green Tree Inns Hotel Management Group havia pujat en la seva oferta: operava 142.038 habitacions en 1.580 establiments en iniciar 2015 mentre que 365 dies abans disposava de 110.662 habitacions sumades entre els 1.226 hotels de la seva cartera. Per tant, els seus increments van ser del 28% en totes dues dades. I la seva mitjana d'habitacions per hotel no es va modificar: de 89 habitacions per hotel a una mica més de 90.
És evident, doncs, el poder inversor xinès en el sector hoteler, sobretot si ho comparem amb cinc anys abans, quan amb prou feines hi havia grans grups xinesos.
I, abans d'acabar, per als qui tinguin la curiositat de conèixer de quines nacionalitats són les deu cadenes, a més de les cinc xineses, que ocupen posicions dins dels 15 majors mundials, les dades indiquen que vuit són nord-americanes, una anglesa i una francesa. Mentre que la primera espanyola, amb seu a Mallorca, ocupava en començar 2015 el lloc 17 del rànquing mundial, amb 98.829 habitacions i 377 hotels i una mitjana de 262 habitacions per hotel, mentre que un any abans en tenia 93.995 habitacions sumats els seus 366 hotels i una mitjana de 256 habitacions per establiment. Val a dir amb uns increments en dotze mesos del 5% en habitacions i del 3% en hotels.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema