Le Cordon Bleu és l'escola d'alta cuina més coneguda del món i, fins ara, la més prestigiosa... Però sembla que això s'ha acabat. Es va fundar a París el 1895 i aviat es va convertir en una escola prestigiosa i exclusiva a la qual acudien aspirants a xef de tot el món. Allí va estudiar, per exemple, Julia Child, la nord-americana que va donar a conèixer la cuina francesa als Estats Units amb el seu influent volum L'art de la cuina francesa, traduït al castellà.

En l'actualitat l'escola compta amb 50 campus a tot el món -inclòs un a Madrid, a la Universitat Francisco de Vitòria- i més de 20.000 estudiants. Però encara que l'escola funciona bé, la institució s'enfronta al major escàndol de tota la seva història.

L'esca dels pecats, segons es diu, és André Cointreau, que va comprar l'escola el 1995. Cointreau és el cap d'una acabalada família francesa famosa per fabricar el licor del mateix nom. L'empresari va decidir expandir el negoci, obrint centres a tot el món en col·laboració amb altres institucions educatives. La major part dels campus estan supervisats per l'empresa matriu, Le Cordon Bleu internacional, però en el cas nord-americà Cointreau va decidir vendre la marca i el model educatiu a una altra empresa, en forma de franquícia. I, encara que el negoci va ser tot un èxit, el tir pot sortir-li per la culata, si més no en termes d'imatge, que als Estats Units és tan important. Career Education Corporation va pagar a Le Cordon Bleu international més de 100 milions de dòlars per la franquícia.

A la fi de 2015, la filial nord-americana va anunciar el tancament dels seus 16 centres d'Estats Units, després d'intentar vendre'ls sense èxit, perquè havien deixat de donar diners. El Govern nord-americà havia aprovat una llei per la qual es retiraven els ajuts públics a tot centre educatiu en què la mitjana dels titulats hagués de pagar més del 20% dels seus ingressos per pagar els préstecs. I els alumnes de Le Cordon Bleu superaven el percentatge.

Durant més d'una dècada, Career Education Corporation, l'empresa propietària d'aquestes escoles -que ha pagat a Le Cordon Bleu internacional més de 100 milions de dòlars per la franquícia- ha estat cobrant als seus estudiants matricules caríssimes amb la promesa que, en graduar-se, tindrien un treball assegurat i molt ben pagat que els permetria pagar sense dificultats els crèdits que ella mateixa facilitava. Però la realitat és que la majoria dels exalumnes dels EUA han estat incapaços de trobar llocs de treball per sobre del salari mínim. És més, els cuiners experimentats miren amb suspicàcia els currículums dels estudiants de Le Cordon Bleu. Diuen que l'escola, més que un centre de formació, és una fàbrica de diplomes i dubten de la preparació dels alumnes.

Per acabar-ho d'adobar, el Govern federal està investigant si l'empresa va enga?nyar els estudiants.