Llegeixo astorat que Renfe posa en marxa una campanya per pal·liar una cosa que, segons ells, repercuteix molt negativament en la qualitat del servei de rodalies: l'incivisme. Fan una campanya per promoure el civisme entre els usuaris de Renfe que "pretén reforçar la conscienciació dels usuaris per millorar la convivència entre elles durant els viatges. L'objectiu és que, entre tots, es conservin millor les instal·lacions i es respectin els espais públics." Afirmen que la factura de l'incivisme és de 4 milions d'euros. El lema és "amb civisme és millor".

N'estic fins al capdamunt. Què s'han cre?gut que som!, que deia l'exhonorable. Resulta que uns presumptes senyors dirigeixen una empresa pública, ni més ni menys que una de les més importants. I durant anys no inverteixen res de res en rodalies, el servei es va deteriorant a poc a poc, els trens i les estacions cada vegada estan més deixats. Deixen de contractar personal i les estacions queden abandonades. També treuen personal dels trens i quan hi ha una incidència no saps a qui dirigir-te. No cal que siguin grans catàstrofes. Per exemple a l'estiu pot ser que en un vagó hi hagi l'aire condicionat massa baix i foti un fred de nassos o que no n'hi hagi i hi faci un calor insuportable. Abans el revisor corregia errors, ara poden anar tot el dia congelant l'usuari i ningú se n'assa?ben?ta. Molt menys els responsables de Renfe.

La degradació es tan gran que quasi cap tren arriba a l'hora que toca. Hi ha una enginyeria horària similar a la financera d'Enron o com els plans quinquennals soviètics. Segons ells no hi ha retards. Quan un tren va amb molt retard el treuen i fora proble?mes. Si el retard és menys de tants minuts no compta. Com que no hi ha personal a les estacions, posen un servei de megafonia centralitzat en algun lloc a Barcelona. Per exemple fan anar l'Euromed per la línia de rodalies de la costa, una vergonya i una teme?ri?tat i això sí, tota l'estona diuen que no creuis la via.

Tot es deteriora, els trens, les estacions i les vies. Els entorns de les estacions i de les vies són bruts com una mala cosa, els horaris que són només indicatius, la informació és hiperdeficient. I un cop tota la Renfe -i ADIF- és un nyap, llavors culpabilitzen els usuaris i els fem una campanya de civisme! Quina barra! Rull, toca'ls la cresta!

La campanya consisteix en uns anuncis per megafonia. En un et diuen que no fumis ni al tren ni a les estacions. En català i en castellà. En un segon que no posis el peus al seient del davant. En català i en castellà. Un tercer anunci que no posis la música alta i que l'escoltis amb auriculars. En català i en castellà. I un quart, per tal que tiris els papers a la paperera. En català i en castellà. A veure si ens entenem. Quan vas en tren o escoltes música o llegeixes. Volen els senyors de Renfe deixar de martiritzar els seus clients? El primer dia vaig tenir la mala sort, a més, que el volum era bestial, és clar, com que no hi ha ningú als trens que ho controli... Entenc que als trens de llarg recorregut la megafonia faci anuncis en català, castellà i anglès. Però als trens de rodalies, cal usar sistemàticament aquest bilingüisme per a idiotes?: "Propera parada Girona, próxima parada Girona".

Les campanyes de sensibilització servei?xen per informar la gent d'alguna cosa no?va. Hi ha algun tanoca que encara no sap que als trens no es pot fumar, ni posar els peus sobre del seient del davant? És clar, tothom ho sap. Quin problema hi ha, doncs? Que hi ha uns quants imbècils que fan tota mena de crapulades i els caps de Renfe no pensen fer res per acabar amb aquest incivis?me. Per fer-ho no haurien de fer campanyes sinó posar personal als trens i a les estacions i recuperar el sentit ?d'autoritat que per abandonament i deixadesa han perdut. I això és incivisme institucional.

Proposo fer una campanya perquè els dirigents de Renfe, a qui paguem el sou tots nosaltres, ens donin les gràcies per la pacièn?cia que tenim amb la seva mala gestió, la seva incompetència, la seva barra i en fi, la seva manca de civisme. En fi, si dirigissin la Renfe amb civisme, seria millor.