Segur que quan Don Hilarión, l'entranyable personatge que el mestre Tomás Bretón tan rebé va immortalitzar a la sarsuela La verbena de la Paloma, cantava allò de "hoy las ciencias adelantan que es una barbaridad", no sabia que estava fent premonició del que succeiria a la indústria de l'hostaleria gironina al començament del present segle. Perquè aquest sector, tan important per a l'economia del nostre país, està vivint un període farcit de reptes apassionants. I un d'ells -sens dubte el més important en aquest moment- és que s'ha d'autoconvèncer de la importància capital que suposa el fet de no quedar-se endarrerit respecte a la ferotge competència que l'hostaleria gironina pateix des de totes les latituds, tant per part de zones turístiques estatals i estrangeres com d'altres catalanes. I per evitar aquest evident perill per a la supervivència de les seves empreses no hi ha cap altre camí que anar pensant a fer reformes cada any, és a dir: posar-se al dia. I posar-se al dia també és renovar la imatge dels hotels constantment, la qual cosa significa modernitzar el mobiliari, invertir en energies eficients, canviar els aparells de TV i altres enginys electrònics que encara que estiguin en bon estat poden ser ja desfasats. Igualment cal tenir personal preparat per utilitzar les noves tecnologies i les xarxes socials, i encara molts d'altres detalls que ajuden a donar una sensació d'hotel modern i cuidat al servei dels clients del segle XXI. La finalitat és aconseguir que el client es trobi a l'hotel fins i tot més a gust que a la pròpia casa. Es tracta de projectes de costos relativament poc importants i que es poden dur a terme anualment i de forma gradual quan acaba la temporada.

El que és un terrible error és passar anys i panys sense haver fet res perquè després resulta impossible, o molt difícil, posar-se al dia d'una sola tacada. Innovar constantment els establiments hotelers és fonamental per mantenir el nivell de satisfacció dels clients i així aconseguir un alt índex de fidelitat. Els temps canvien, i si els hotelers gironins no volen veure's engolits per les grans cadenes hoteleres, els responsables dels petits hotels familiars ja no poden pensar com pensava el seu avi. Ara es veuen obligats a posar-se al dia; ja que, si no ho fan, corren el risc de ser expulsats dels circuits del mercat nacional i estranger, on cada dia els grans touroperadors, que controlen de manera prepotent el mercat turístic internacional, són més exigents. Cal no permetre que el temps s'aturi en els nostres hotels, i també cal mentalitzar els hotelers joves de la necessitat de no tan sols estar professionalment preparats, la qual cosa és ben important, sinó també de fer treballs de manteniment cada any i oferir als seus clients una gamma de nous serveis que abans haurien semblat impensables, o considerats un luxe asiàtic, i en canvi avui dia són normals no únicament en establiments de gran luxe, com els exclusius relais châteaux o els luxosos grands palaces, sinó també en els de la majoria dels hotels de tipus familiar de la nostra Costa Brava o dels Pirineus gironins.

Els temps han canviat, i canviaran molt més i de manera molt ràpida. Les noves tecnologies permeten fer arribar al client potencial tota mena d'informació. I ho fan fins a tal punt que ara el client posant-se al davant d'un mòbil o d'un PC, en tan sols un segon pot visualitzar quin és l'hotel que li ofereix el millor preu, quins serveis li donarà a canvi, quins seran els menús dels propers dies i mil detalls més. Tot això sense necessitat d'arribar a l'hotel, des de casa seva o des del despatx, o fins i tot des del mateix cotxe. Són tants els avantatges que ofereixen les noves tecnologies que els que no estiguin a l'aguait hauran perdut el tren de la modernitat. I qui sap quant tardarà a passar el proper..., si és que algun dia en torna a passar cap.