Sempre ens ha fet pensar que la doctrina «definitiva» de l'Església -enunciada per Joan Pau II a la carta Ordinatio sacerdotalis-, tanqués completament el camí a la dona com a administradora dels sagraments, però el que acaba d'insinuar el Papa Francesc sobre això obrirà una etapa de turbulències quan encara no han cessat les produïdes per l'últim document de Bergoglio, Amoris Laetitia, que recomana un procés d'«acompanyament, discerniment i integració» per a la persona en situació matrimonial irregular, per exemple els divorciats tornats a casar.

El cas és que Francesc acaba de manifestar en una audiència amb les religioses de la Unió Internacional de Superiores Generals que seria factible crear una comissió oficial que estudiï l'acció de les dones com a diaconesses. «Em sembla útil aquesta comissió que aclareixi bé les coses», va ser la contestació del Papa. El diaconat, per entendre'ns, és el primer esglaó de l'ordre sagrat, al que segueixen el presbiterat i l'episcopat. Funció del diaca és administrar sagraments com el baptisme i el matrimoni, però no la penitència o l'eucaristia. Els diaques també poden portar el viàtic, celebrar honres fúnebres, realitzar celebracions de la paraula, predicar o distribuir la comunió. De fet, moltes dones, laiques o religioses, realitzen algunes d'aquestes funcions, particularment la celebració de la paraula o la distribució de l'eucaristia en absència de sacerdots. No obstant això, el diaconat els serà negat en funció d'aquest triple esglaó abans al·ludit, és a dir, que el diaca ja forma part de l'ordre sagrat en l'Església, un ordre al qual no poden accedir les dones.

El problema doctrinal és molt seriós, ja que insistim que Joan Pau II el va declarar tancat, i aquí considerem que ho va fer d'una manera precipitada i sense tenir presents arguments no banals. No obstant això, cal esmentar una sessió de la Comissió Bíblica Internacional (CBI) que es va celebrar a l'abril de 1976 (i per tant, anterior al tancament doctrinal del Papa Wojtyla). Els membres d'aquesta comissió van respondre a unes preguntes i els resultats van ser filtrats. Una de les qüestions interrogava si, segons el Nou Testament, s'han d'excloure les dones de l'ordre sacerdotal?, i la resposta va ser de dotze vots negatius i 5 positius. I l'última pregunta contenia una veritable càrrega de profunditat: segons el Nou Testament, l'eventual ordenació sacerdotal de la dona lesiona el pla de Jesucrist sobre el ministeri apostòlic?, a la qual 5 consultors van respondre positivament i dotze negativament.

Aquella sessió de la CBI no tenia funció doctrinal, però sí aclaridora, com el que ara proposa Francesc. I el resultat va ser que el pla de Déu per a l'Església no es veuria alterat amb dones dins de l'ordre.