El túnel del Gotard, el del Pertús i la L-9

05.06.2016 | 00:00

Aquesta setmana, hem pogut llegir i admirar l'obertura del faraònic túnel ferroviari del Gotard, a Suïssa: el més llarg del món, amb 57 quilòmetres que travessen els Alps, i que uneix l'Europa central amb Itàlia. Una magna obra d'enginyeria. Tema destacat a les portades de la majoria de mitjans de comunicació. La llàstima és que ens hem quedat amb la superficialitat i hem descartat una anàlisi més profunda en contraposició a dues obres ben properes: el túnel del Pertús i la línia 9 del metro de Barcelona. El túnel del Gotard és una gran obra que a més serà rendible: hi circularan 65 trens de passatgers i 260 de mercaderies cada dia. Els guanys socials seran enormes: estalvi de temps, menys camions per les carreteres i millora ambiental. A Suïssa no s'aprova cap projecte d'infraestructures que no compti amb un detallat estudi de viabilitat. Tot el contrari que a Espanya, amb una línia d'alta velocitat ruïnosa en la seva major part. Només cal comparar el trànsit de trens diaris pel túnel del Gotard amb el nostrat del Pertús: aquí hi circulen deu trens de passatgers diaris i uns dotze de mercaderies a la setmana. Una ruïna.
La complexitat per construir el túnel del Gotard ha sigut enorme. És el més profund del món. La massa rocosa sobre seu s'eleva fins a 2.300 metres. El cost dels 57 quilòmetres del túnel ha arribat als 11.000 milions d'euros, 5.600 milions menys que els 20 quilòmetres inaugurats recentment de la Línia 9 del metro de Barcelona, aquella obra que "és un exemple que a Catalunya sí que sabem gestionar les infraestructures". El cost final del Gotard s'ha ajustat al pressupost inicial; la L-9 es va incrementar un 700% durant la seva construcció. Si tenim en compte que a Suïssa tot és més car que aquí i que els salaris són infinitament superiors, quina explicació tècnica justifica la brutal diferència de cost entre el túnel del Gotard i la L-9 del metro de Barcelona? Cap dels 135 diputats del Parlament preguntarà mai pel sobrecost de la L-9, que ni tan sols és útil per complir un dels seus principals objectius: arribar ràpid a l'aeroport?

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema