Saber, saber fer i motivar

17.06.2016 | 09:42

En Tony Bates, un expert mundial en educació, comença la conferència inaugural dient que tot el que explicarà està al llibre que acaba de publicar. I no, no ens està dient que el comprem. Ens diu que el seu llibre està a internet, en obert, és a dir, que tothom hi pot accedir i de manera gratuïta. Certament ho ha esmentat en una mena d'autopromoció, però reconec que la meva predisposició per escoltar-lo és una altra després d'aquesta declaració a favor dels recursos oberts i gratuïts.

Diu que cal distingir entre els continguts i les habilitats. Els continguts són els fets, les idees, els principis; els continguts van sobre el "saber". Les habilitats, és a dir, comprendre, analitzar, avaluar, aplicar van, en canvi, sobre el "saber fer". Ambdós són coneixement, ambdós són necessaris per la societat d'avui però, en canvi, l'educació a la universitat s'ha centrat sobretot en els continguts.

Esmenta que els professors han deixat de ser els únics depositaris del contingut del coneixement atès que gairebé tot és accessible arreu. Els professors necessiten una especialització alta per poder detectar els continguts essencials i relacionar-los i, a més, tenir habilitats en el maneig de les tecnologies de la informació i la comunicació. I quan ho diu també penso en habilitats -diria que clàssiques- que els professors han de tenir, com ara la capacitat de comunicar i motivar. Sovint són habilitats poc valorades pels col·legues (ningú no les avalua en les acreditacions del professorat) i, en canvi, en converses que tenim amb companys, sovint surt la influència que un determinat professor va tenir en el propi futur professional; precisament per la seva capacitat motivadora.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema