El proper divendres 9 de setembre torna a Figueres el seminari de referència en comunicació de vi, el Marca Vi. Després de tres edicions, aquest esdeveniment s'ha convertit en un dels punts de trobada del món del vi català, que juntament amb el seminari germà Vívid Enoconference, ha ajudat els cellers i empreses de turisme del vi de l'Empordà a millorar la seva comunicació i oferta enoturística.

I és que les coses han canviat molt en els darrers anys. El Marca Vi es va concebre en el marc de la Mostra del Vi de l'Empordà que es realitza a la Rambla de Figueres, amb l'objectiu de contribuir a la seva professionalització. Un objectiu que de mica en mica s'ha anat aconseguint. La Mostra del Vi de l'Empordà ha fet un salt qualitatiu en els darrers anys, com l'ha fet el sector vitivinícola empordanès. Un sector que per primera vegada està competint a primer nivell en tots els seus fronts. Pel que fa a la qualitat, els vins empordanesos han fet un salt molt important en els darrers anys i cada cop estan més ben considerats pels experts i desperten més interès internacional. No només creixen en qualitat, sinó que destaquen també en innovació i ha començat el camí per fer de la garnatxa dolça un element singular que esdevingui la bandera dels vins empordanesos.

Quant a distribució, el salt ha estat més espectacular encara. Els vins de l'Empordà ja no només estan presents en la majoria de botigues i grans centres de distribució sinó que també els podem trobar a la majoria dels restaurants de les comarques gironines. Quelcom impensable fa només quinze anys. Hi ha reptes importants encara, però l'avenç és més que evident. Només falta que estiguin més presents en les cartes dels restaurants de les localitats costaneres i fins i tot, que es converteixin en un element distintiu de qualitat d'una destinació singular com la Costa Brava, i sobretot, el gran repte és la «conquesta» de Barcelona, el nostre gran mercat. Cal reconèixer que en aquest front els vins catalans estan en la bona línia però l'avantatge del Penedès i el Priorat és evident. Que els vins empordanesos estiguin a les cartes dels restaurants de la ciutat de Barcelona és el principal repte dels vins de l'Empordà i que de ben segur s'aconse?guirà tard o d'hora.

En aquests dos nivells, el mèrit és de l'esforç dels cellers i de la denominació d'origen, sense els qual no s'entendria el moment actual.

I finalment, el tercer nivell és l'enoturisme. Si en algun camp el món del vi empordanès pot aconseguir un lideratge en l'àmbit internacional és en l'enoturisme. Cap altra destinació enoturística europea té el potencial turístic de l'Empordà. No només pels recursos i productes lligats al món del vi, sinó sobretot pels atractius geogràfics, la infraestructura turística i cultural i sobretot pel know how acumulat de més de cinquanta anys, creant una destinació turística de primer nivell com és la Costa Brava.

Alhora, l'enoturisme és un gran reforç per una destinació madura com la Costa Brava, com també ho és la gastronomia i l'univers Michelin que tant ha contribuït a convertir la nostra destinació en sinònim de qualitat. I en aquest sentit, el Patronat de Turisme Girona Costa Brava ha apostat fort amb la creació de la Ruta del Vi DO Empordà. Un element clau per entendre el creixement de l'oferta i la professionalitat de l'oferta enoturística dels cellers empordanesos.

Però el repte ha de ser ambiciós: convertir l'Empordà en la millor regió enoturística d'Europa. Molt poques regions vinícoles tenen el potencial turístic de la nostra i poques zones poden combinar vins d'alta qualitat amb una oferta turística, gastronòmica i cultural tan potent com la nostra.

El Marca Vi i la Vívid Enoconference poden ajudar a assolir aquest repte a través de la formació, però sembla que per primera vegada tot el sector rema en la mateixa direcció. I això dona els seus fruits. Sembla que les millors notícies del vi empordanès encara han d'arribar. Celebrem-ho amb un bon vi.