Dintre de les moltes maneres de perfilar el concepte d'educació m'agrada aquella que se situa a un jardí assedegat i explica el benefici de l'aigua que ha de rebre: donar ensenyament, instruir, és regar el jardí. Però educar és fer que allà mateix hi neixi un brollador constant, amb autonomia, doncs. Educació és vida pròpia. Més enllà del propòsit d'una senzilla supervivència -un objectiu només primari- hi ha el desig de millorament de la qualitat de vida, si pot ser amb plenitud. A les infàncies llunyanes les aules d'ensenyament, aquells records ara entranyables, eren reductes exclusivistes del brollador de l'educació. Quedava a fora tot el món d'una oferta també educativa que després dels horaris escolars hom podia descobrir (o es quedava per descobrir). El que actualment es coneix amb el nom de «Recursos Educatius» és la clau per sortir de l'aula i del pati escolar i poder disposar dels mitjans que tenim propers, preparats per anar transmetent educació, valors, pistes de reflexió, curiositats satisfetes, en fi, com un brollador d'educació que cal conèixer i utilitzar. La diversitat dels mitjans educatius, adaptada als diferents nivells de l'alumnat, calendaris i horaris, ja a l'exterior de les aules d'ensenyament, és allò que ha fet exclamar a molta gent gran: «mira, ara la mainada sempre surt, no és pas com al nostre temps...» Jo crec que aquests punts suspensius expressen una recança, aquests nois ens fan denteta, perquè a la nostra infància feiem, a molt estirar, una col·lecció de fulles dels arbres que teníem al pati.

S'ha presentat oficialment l'oferta dels «Recursos Educatius» que coordina l'Ajuntament de Girona des del seu Centre d'Educació Ambiental «La Caseta de la Devesa». És una proposició adreçada a centres d'ensenyament i professors, una guia eficaç i puntual de les possibles activitats educatives que a l'àmbit de la nostra proximitat es poden realitzar amb mètode pensat pedagògicament i programa adient. Baixem ara al detall d'algunes d'aquestes activitats educatives que, al present curs escolar, passen de 300. Citem-ne algunes, només, per apreciar la rica pluralitat : visites a serveis ciutadans com el Teatre Municipal, la deixalleria, la depuradora, els arxius, recorreguts per l'arquitectura gironina famosa, itineraris per les ribes dels nostres rius i camins dels boscos, llocs històrics com muralles i monestirs, concerts explicats, observacions de paisatge i de clima, descoberta de les biblioteques i les seves interioritats, apropament a la ciència i els seus avenços, i els seus laboratoris, entrada a centres de salut amb informació facultativa de prevencions, precaucions i riscos. I moltes més matèries. Alguns d'aquests recursos educatius seran novetat aquest any escolar perquè cada any s'actualitzen, segons necessitats pedagògiques i demanda; el curs passat la proposta dels Recursos Educatius va tenir 25.424 usuaris, xifra en creixement cada curs. És una oferta molt agraïda per part del professorat, que fins i tot quantifica la feina realitzada: els professors del curs passat varen valorar els recursos educatius amb un 9,03.

Els recursos educatius ara presentats formen tot un patrimoni gironí, molt propi, ?elaborat pels nostres professionals d'aquí mateix. Girona, ciutat educadora, innovadora per tradició ja centenària, obre i manté el ?brollador que fecunda aquesta terra generosa tant en mitjans naturals com en iniciatives i ofertes treballades amb alta estimació.