Ja fa temps, però en els darrers anys encara més gràcies a la porqueria informativa que difon Internet, s´han popularitzat uns reportatges que ens proposen: Les 10 millors cales de la Costa Brava, els millors 10 restaurants per menjar arrossos de l´Empordà, els 20 millors racons per practicar sexe a l´aire lliure, els 10 millors establiments per a gais o els 5 millors «japos» de Girona (jo només en sabria trobar un amb el menjar de primera però amb un servei precari). Aquestes o qualsevol ­altra ocurrència que tingui l´enginyós manager del portal informatiu de torn per tal d´activar les visites si aquell dia va malament de tràfic al web. I no dubteu que amb aquestes argúcies es disparen les visites, igual que quan posen una notícia amb un titular tipus: Un grup de vegans segresta una vaca per evitar que la sacrifiquin, o si es publica un reportatge que anunciï: Descobrim totes les amants del Rei. En fi que els mestres Jedi dels web, que ja res tenen a veure amb l´ofici del periodisme, han estudiat les debilitats humanes i les han convertit en un algoritme que permet disparar les visites i aconseguir ingressos publicitaris. En general les vaguetats interessen més que el transcendental. Això no és nou, ni és signe dels temps actuals i gasosos. Un periodista d´abans, sempre em deia que vendre diaris era relativament fàcil si recurrentment posaves temes de sexe o de diners a la portada. Però clar, en aquell moment existia la responsabilitat periodística i la creença majoritària que el periodisme servia per a alguna cosa més que per descobrir les 10 millors dietes per perdre 20 quilos en dues setmanes.

Personalment mai he fet cas d´aquestes llistes. Fins i tot els tinc un certa aversió. Prefereixo fabricar les meves llistes a partir de la meva experiència i d´una nodrida xarxa de contactes fiables que he teixit i he convertit en assessors gastronòmics, paisatgístics, botànics... D´això se´n diu viure. Entre d´altres coses perquè és molt probable que si segueixes el consell de les 10 millors el que sigui, acabis avorrit de la vida.