Peces escollides

Eulàlia Isabel Rodríguez Pitarque Torroella de Montgrí

És el títol de la nova exposició d´aquest estiu a la Fundació Mascort de Torroella. Ramon Mascort ha escollit més de cent peces de la seva col·lecció i les ha reunides totes juntes a les esplèndides sales de la Casa Galibern. Obres que són de moltes disciplines i tècniques artístiques diferents que fan que puguis entretenir-te gaudint alhora de cadascuna i del conjunt exposat. Una exposició que permet de visitar de nou aquesta casa i passejar-se pel seu pati o bé on també es pot assistir als actes culturals que s´hi fan, tals com concerts o presentacions de llibres. Tot això ho podem veure fins al quinze d´octubre.

Hi ha moltes obres a destacar, però personalment destacaria una talla de noguer de Flandes d´un fragment que representa el Descendiment i ve datat de mitjans del segle XVI; així com un armari de Catalunya del segle XVI estucat amb or i policromat.

El Sant Grial, Montserrat

i Himmler

Pere Espinet i Coll anglès

La dependència d´Adolf Hitler envers l´esoterisme i les forces ocultes fou una constant en la se­va vida. Si us mireu la simbologia emprada, com, esvàstiques, pu­nyals, calaveres, la doble s, llocs de trobades, llegendes sobre la raça ària, consell de vidents, eren una part molt important del seu cordó umbilical terrenal, tot molt ben coordinat pel cap de l´SS, Heinrich Himmler.

El 23 d´octubre de 1940, Him­mler, acompanyat del general Karl Wolft, expert en esoterisme i ciències ocultes, visiten Montserrat amb la intenció d´emportar-se el Sant Grial, ja que ells creuen que té poders sobrenaturals i que ajudarien a guanyar la Guerra. Rep la comitiva nazi el monjo benedictí Andreu Ripoll, bon coneixedor de la llengua alemanya, evitant que l´abat Marcet i la seva mà dreta, Escarré, poguessin parlar amb ells.

Els enfrontaments dialèctics per ambdues parts foren forts, sobretot quan Himmler va menysprear la Moreneta, l´abadia de Montserrat i la fe catòlica, o quan el monjo Ripoll li va denegar revisar els manuscrits de la biblioteca de l´abadia. Tot seguit, el general Karlf Wolft, ben emprenyat, li diu que li enviarà un exemplar de Mein Kampf, però el que sí és cert és que varen tornar cap a Barcelona per la carretera del Bruc amb la cua entre cames, on al capvespre les autoritats del moment els esperaven a l´hotel Ritz per fer un gran sopar. Recordeu que eren els temps del pa negre.

No sabem què té l´entorn de Montserrat, però de ben segur que quelcom va fer por o temença al totpoderós exèrcit nazi. Penseu que aquell mateix dia a Hendaia es reunien el general Franco i Adolf Hitler, i no vulgueu pas saber com es varen posar quan varen ser coneixedors dels fets de Mont­serrat. Tot i això en plena Segona Guerra Mundial Montserrat fou el pont de connexió entre els exèrcits nazi i el dels aliats per fer quelcom en intercanvi de presoners.

Deixeu-me acabar dient que: Som en ple 2017 i Montserrat està oberta a tothom.

«París i l´art

del no-res»

Jordi Pausas parís

Els gargots i esoterismes abstractes estan omnipresents a les sales on es reuneixen els polítics dels nostres dies, els quals han acabat acceptant -aparentment o implícitament i dècada rere dècada- la «revolució cultural» imposada per la CIA a la devastada Europa als inicis de la guerra freda. És per això que el magnat François Pinault ha arribat a un acord amb l´Ajuntament de París perquè li cedeixi per cinquanta anys -a canvi de 15 milions d´euros i un lloguer anual de 60.000 euros- l´emblemàtic edifici de la Borsa de París -del qual només que­da­ran les parets exteriors- per pre­sentar-hi la seva col·lecció d´«art contemporani». La futura Fundació Pinault està situada a l´epicentre del que va resultar d´aquest gran desastre urbanístic que el 1970 va demolir l´antic mercat de les Halles, aixecat per Napoleó III i l´arquitecte Victor Baltard (1854 -1870) i immortalitzat per Émile Zola en la famosa novel·la El ventre de París. Queda evidenciat una vegada més,ai! que el gloriós període en què París va ser el far cultural d´Occident, ha quedat irremissiblement vilipendiat, sotmès i debolit per les abracadabrants puerilitats de l´art del no-res...