Els robots, l´atur i el poder

martín martínez martínez barcelona

El tema dels robots és un tema que genera debat. Jo diria, generalitzant molt, que aquestes màquines generen dues preocupacions: 1) Una, relacionada amb l´atur. Moltes tasques les fan elles. Ens poden deixar sense feina. 2) Una altra més difusa, relacionada amb el poder. Que pugui haver-hi robots amb una intel·ligència comparable a la nostra ens hauria de preocupar? Sobre la primera preocupació, s´ha escrit molt. Com que ells no poden planificar ni ser creatius. Com que no tenen sentiments, ni poden posar-se en el lloc de les persones. Com que no poden improvisar i atendre queixes complexes. Com que no poden programar-se i reparar-se. Encara hi ha espais en els quals no s´han fet els amos. Però, quan et diuen que ja poden rebre i parlar-li a una persona, que ja poden repartir paquets, que ja poden conduir un cotxe o un autobús, que ja poden netejar la casa i ocupar-se dels avis i dels petits, que ja poden fer operacions quirúrgiques... Quan et diuen això, el tema deixa de ser un tema qualsevol.

Sobre la segona preocupació llegia recentment un article del biòleg Daniel Closa: «No l´inquieta massa el tema. Però no diu que no ens hagi de preocupar. Els humans anem fent. Que de la intel·ligència artificial pugui sorgir una intel·ligència semblant a la nostra, això no es pot descartar.». Des d´aquest escrit, un pot imaginar-se una rebel·lió de robots. I un robot dirigint la revolta.

A aquesta hora no

anna m. guillé prado girona

Quan l´any 2013 van inaugurar l´AVE a Girona, ens vam trobar que quant a accessibilitat no havíem guanyat res, seguíem depenent d´Atendo (el servei que presta atenció a les persones que ho necessiten) per poder accedir al tren, o sigui que autonomia 0, RENFE 1. Després, i quan ja vam començar a viatjar en la nostra «plaça H», així és com es diu l´espai reservat per a la cadira de rodes -l´AVE en té dues només-, ens vam adonar que, tot i que hi ha 3 trens al matí (9, 11 i 13), només podem agafar -ne un (9). Per? Doncs perquè segons em vaig assabentar, els dos que tenim vetats tenen l´origen a França (Toulouse, Marsella) i hi ha un problema informàtic entre la companyia de ferrocarrils de França i RENFE. Perdó? En ple segle XXI? O sigui, poder decidir 0, RENFE 2.

Davant d´aquesta situació, discriminatòria a totes llums, vaig començar a queixar-me cada vegada que volia o necessitava agafar algun dels trens d´horari prohibit (per places H) el 2014, però ja començo a tenir-ne la pipa plena. Aquest mes, degut a dues situacions de les ja esmentades i després d´un intercanvi de mails amb el Responsable de Mercat Espanya de RENFE, m´han informat que és una incidència tècnica i que ja m´informaran quan la solucionin; o sigui, drets 0, RENFE 3.

Ens guanyen per golejada, estem perdent la guerra, però jo no penso rendir-me.

Una dada

José Morales Martín Palafrugell

Segons les dades del Registre d´Intervencions Exteriors, els inversors estrangers van invertir a la Comunitat de Madrid en el primer trimestre de l´any una xifra bruta total de 2.361 milions d´euros, fet que suposa 2,7 vegades més del que invertiren a Catalunya en el mateix període, amb 856 milions d´euros. Es tracta només d´una dada que a hores d´ara em sembla important tenir en compte.