L’institut Montilivi. Això implica que els alumnes es formen en la dimensió individual, comunitària i social, sota els paràmetres de l’ètica, la coresponsabilitat i la cooperació; i s’aconsegueix a través d’un compromís de tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, personal de serveis, famílies...).

Així, en el nostre institut es fan diferents propostes al llarg de l’any a favor de la Pau, la solidaritat i la cooperació, tals com recollida d’aliments, celebració del dia dels drets dels infants i participació en la cursa solidària de Save the Children i la Marató de TV3, paradetes solidàries i UAP.

L’equip docent del CFGS Educació Infantil pretenem mantenir un compromís i confiança que asseguri la satisfacció dels nostres alumnes amb l’entorn immediat. Col·laborem, amb els alumnes de 1r i 2n, en la campanya del DENIP. Participem com a dinamitzadores de la Pau per a infants de diferents escoles de la ciutat de Girona (alumnes de 1r) i també col·laborem en l’hora del conte per la Pau d’algunes biblioteques de la ciutat (de 2n).

Per la nostra part, la disposició és total, ja que pensem que l’aprenentatge es crea de forma vivencial dins i fora de l’aula, compartint i amarant-nos d’altres realitats, fent xarxa. L’aportació que ens fa el fet de participar en el DENIP és a nivell personal i alhora pedagògic. Personal perquè compartim el desig de la Pau amb moltes altres persones, ens formem, cerquem maneres diferents d’encomanar-la i la reivindiquem amb veu ben alta a tota la societat. Pedagògicament també ens obre moltes oportunitats d’innovar, de cercar recursos per plantejar la vivència de forma engrescadora, positiva i possible, si tots hi col·laborem.

Actualment plantegem l’activitat com un projecte transversal entre diferents mòduls del cicle formatiu, com un aprenentatge servei que portem a terme i que implica un procés de planificació i elaboració de materials, el desenvolupament dels tallers que els nostres alumnes fan a les escoles i biblioteques i una avaluació per cercar la millora. Això suposa un treball en equip: coordinació, cooperació, creació, amb una aplicació de la pedagogia de la Pau des del primer moment.

Tot aquest procés comença a principi de curs, quan els coordinadors del DENIP ens venen a oferir la proposta. És en aquest moment que tot es posa en marxa i es marca un calendari, on hi ha dia i hora de la formació que es fa en primer lloc als alumnes de l’institut i també de les sessions a les escoles. Aquesta formació ajuda els nostres alumnes a obrir-se a noves formes d’entendre els valors que es volen transmetre.

Cada any, la Jornada gira a un tema en concret. Enguany és el de Protagonistes per la Pau. Partim d’un esquema o guió on primer hi ha una presentació personal per part dels infants, d’interacció a través del diàleg sobre el Dia de la No Violència i la Pau i, tot seguit, fent un conte relacionat amb la protagonista. Finalment, proposen un joc de cloenda i demanen la valoració dels infants de tot el que han fet. Amb els alumnes de segon anem a les biblioteques i organitzem diferents sortides per conèixer el valor que atorga aquest servei a la comunitat i al barri. Els alumnes preparen uns quants contes per explicar. Aquests contes tenen com a fil conductor la no violència. La relació i la comunicació amb els responsables de les biblioteques ha de ser molt fluïda.

Val a dir que la formació que reben els nostres alumnes implica que puguin reflexionar, allunyant i rebutjant la definició fàcil d’«absència de guerra». Cal viure una Pau positiva, que no és un colom o un símbol, sinó que són situacions de la vida quotidiana desitjables per a tothom i que contribueixen a fer la nostra vida millor. També s’ofereix un petit punt de vista didàctic de com s’hauria d’enfocar el taller. Aquesta formació obre la ment als nostres alumnes i fa que s’hi sentin molt a gust. El dia clau és el que van a l’escola o a la biblioteca i, per això, tots els dies previs s’inverteixen a controlar els mínims detalls, creant expectatives reconfortants. Es passen una mica de nervis, però val la pena. Sobretot quan es troben davant d’un munt d’ulls que esperen la seva actuació. Això suposa realment la cirera que corona el pastís.

Valorem com a molt recomanable i enriquidora l’experiència. Per a les nostres alumnes representa situar-se davant d’un grup d’infants i portar a terme totes les intervencions que han planificat fins al mínim detall, valorar si compleix les expectatives, si agrada als infants, si aquests participen activament; és a dir, es troben davant una realitat, però acompanyades pels tutors i tutores de les escoles.

No hi ha res millor que fer allò que ens agrada, tot treballant per la Pau.