La història acostuma a ser injusta amb la pròpia història i només uns pocs s'enduen la glòria d'haver-la protagonitzat en primera persona, quan a la realitat solen ser altres ciutadans i ciutadanes, sovint anònims, els veritables protagonistes o impulsors d'aquella història. Aquests dies i des de fa alguns mesos es pot veure a Girona l'exposició Cavaller Floid, un títol per il·lustrar el personatge de Joan B. Cendrós, l'empresari català conegut per ser l'impulsor d'aquella popular marca de productes per a després de l'afaitat masculí però, totalment desconegut pel que feia a les seves veritables activitats com a defensor, activista i mecenes de la cultura catalana.

En el seu historial s'inclouen fets tan destacats com la creació d'Òmnium Cultural, la creació del Premi Sant Jordi, la consolidació de l'editorial Proa, el suport per a fer realitat l'Enciclopèdia Catalana i la subsistència de molts autors catalans que sense l'ajut econòmic de Cendrós no haguessin pogut dedicar-se a engrandir la literatura catalana.

La mà de Cendrós va arribar a ser tan llarga que fins i tot va ser un dels homes clau de Banca Catalana o de la fundació de Convergència.

Per a la majoria de catalans Joan B. Cendrós és absolutament un desconegut, a no ser que el llibre de Jesús Cinca que recupera la seva història es converteixi per aquelles coses de Sant Jordi en un bestseller. A Cendrós li va passar com a molts altres empresaris, que la seva marca el va superar i de ben segur encara hi ha moltes generacions que recorden aquella olor peculiar que feien moltes de les barberies gràcies a aquell ungüent anomenat Floïd.

En canvi, la història que ara es pot veure als baixos de la seu de la Generalitat a Girona ens presenta un veritable home d'estat, amb sentit de país i amb una implicació plena. És una llàstima que essent com som tan petits deixem passar l'oportunitat de posar al seu lloc aquells veritables protagonistes de la història, i Cendrós en va ser indubtablement un.