Qui va matar Eliane Herzberg? Respondre a aquesta pregunta s´està convertint ja en un maldecap per a bona part de les companyies que estan experimentant amb la conducció autònoma, una de les tecnologies que revolucionarà les nostres vides més aviat que tarda. Eliane, mare de dos fills, de 49 anys, es va convertir diumenge passat a les deu de la nit en el primer vianant de la història mort en atropellament per un cotxe autònom. Va ocórrer quan la dona caminava amb la seva bicicleta per la vorera en Tempe, Arizona, en la intersecció entre Mill Avenue i Curry Road. Creua en una zona poc il·luminada, sense pas de zebra i, en aquest moment, és atropellada per un Volvo que circula a 65 quilòmetres per hora i equipat amb un sistema de conducció autònoma d´Uber. El cotxe anava ocupat per un humà, l´enginyer de proves Rafael Vasquez, de 44 anys, que fins a aquest moment confiava cegament en el seu pilot automàtic i que no va arribar a temps a prendre el control. La culpa va ser dels sensors que guiaven el vehicle? Va matar la màquina Eliane? De moment, està oberta la recerca i encara no hi ha conclusions, però sí conseqüències. Uber ha suspès temporalment la circulació dels seus cotxes autònoms presents en quatre ciutats nord-americanes. El mateix ha fet Toyota, encara que uns altres com Ford asseguren que no tenen previst suspendre els seus assajos amb la mateixa tecnologia. L´associació de consumidors nord-americans Consumer Watchdog ha demanat una moratòria nacional en les proves de vehicles sense conductor i ja hi ha veus que demanen al Congrés, que està elaborant la Llei «AV START», la primera regulació d´aquests vehicles, que estableixi les salvaguardes necessàries per evitar aquestes situacions. Si la culpa va ser de la màquina, l´efecte pot ser letal i destruir la confiança de l´usuari en aquest nou desenvolupament tecnològic. No obstant això, com creu Gill Pratt, l´opinió del qual recull la revista Quartz, potser hem d´assumir que també els cotxes-màquina ens costaran vides. És a dir, que en el futur, els errors al volant no només seran cosa dels humans. El nostre càlcul moral amb els cotxes autònoms, segons el raonament de Pratt, ha de ser aquest. Als EUA moren 30.000 persones a l´any en accident de trànsit, unes 100 al dia. La introducció de la conducció autònoma, subratlla l´expert de Toyota, reduirà dràsticament aquesta xifra «però algunes vegades, quan aquesta tecnologia estigui al càrrec, encara es produirà algun accident. Com veurà la gent els accidents ocasionals que ocorren? Doncs el que hem de fer és que la societat comprengui que, a pesar que les estadístiques generals (de morts en carretera) estan millorant enormement, encara hi ha ocasions en què la màquina tindrà la culpa, i d´alguna manera hem d´acceptar això. Perquè si deixem d´usar el nou programari, no obtindrem el benefici d´aquesta dràstica reducció de morts».