10 de abril de 2018
10.04.2018

Monitora o educadora?

Article de la «monitora» de menjador i delegada sindical de CCOO publicat al suplement L'Aula

10.04.2018 | 14:42

Qui respongui ho farà sempre des d´un punt de vista determinat, tot depèn de la nostra concepció sobre què és «educar». A CCOO ho tenim clar. Dins l´entorn escolar hi ha vetlladores, docents, monitores de menjador, TEIs, conserges, cuineres, personal de neteja, monitors d´activitats extraescolars€ i un llarg etcètera. Entenem que tothom que treballa en el món educatiu, i concretament en l´entorn escolar, té la responsabilitat d´educar.

Jo sóc «monitora» de menjador i defenso la meva tasca col·lectivament a través de CCOO. Volem canviar la concepció que es té de nosaltres com a monitores de menjador, cal un reconeixement professional més ampli per part de la comunitat educativa que es concreti en millores laborals.

Monitor fa referència etimològicament a persona que adverteix, aconsella o fa recordar. Advertim que el motiu d´etiquetar un col·lectiu amb un mot que no reflecteix la realitat de la seva tasca respon a un menysteniment de la seva professió. Aconsellem que, d´una vegada per totes, s´elevi la categoria professional d´«educadors» a tots aquells que treballem en el món educatiu i més concretament en l´entorn escolar. El «monitor» no fa recordar, educa.

Les persones que fem els menjadors escolars eduquem en els hàbits alimentaris fomentant l´autonomia dels nens i eduquem en la importància de tenir una alimentació variada i saludable.

A més a més, eduquem en la socialització, donem eines per aprendre a saber comportar-se en una taula amb els altres companys, a modular el to de veu€ els menjadors són espais on la concentració de la gent és molt gran i, de vegades, pel soroll, es fa difícil la comunicació. Eduquem, també, en unes bones pràctiques higièniques: cal rentar-se les mans abans i després de menjar i també les dents en acabar de fer-ho. Finalment, també ens ocupem del temps d´esbarjo, planifiquem activitats de lleure, preparem jocs pel pati i els dinamitzem€

El pati és una barreja d´entorn de joc autònom i d´activitats programades, és el paradigma de l´educació en el lleure. Per nosaltres, les «monitores», és sobretot un espai de proximitat, un entorn ideal per observar i aprendre quins són els comportaments dels infants, com es relacionen i, sobretot, com donar resposta als conflictes que sorgeixen, com potenciar hàbits saludables de relació entre els nens i les nenes€ en definitiva, un espai i un temps per educar.
I com que som persones que eduquem, ens preocupem per les mancances que pateixen els nostres infants i que patim com a treballadores. És, en definitiva, una mancança dins el sistema educatiu que CCOO sempre ha denunciat, perquè crea discriminació i segregació entre els alumnes i normalitza unes males condicions de treball.

Per exemple, no són regulades enlloc les ràtios monitors-alumnes. En paraules de la Fapac: «no existeix cap ràtio marcada per normativa, serà la que s´aprovi dins del pla de funcionament del menjador escolar». Els professionals que ens dediquem a aquesta feina podem arribar a tenir més de 30 alumnes al nostre càrrec€ com podem garantir la seva educació? I com podem donar una feina de qualitat? I com podem permetre posar en risc la nostra salut laboral?

Una altra deficiència dins el nostre àmbit d´actuació és la manca d´una atenció de qualitat en la diversitat d´alumnat. Ens preocupen els nens i les nenes amb necessitats educatives especials. Durant el temps del migdia, no hi ha cap regulació que estipuli l´atenció d´aquestes persones, no hi ha cap suport humà que ens ajudi a atendre les seves necessitats i sovint són ateses en detriment de l´atenció de la resta del grup. Seria necessari i urgent tenir en els menjadors escolars la figura que actualment es coneix com a vetlladora, persona que durant les hores lectives atenen alguns alumnes amb Necessitats Educatives Especials (NEE).

Totes aquestes mancances es veuen agreujades per la privatització de la gestió dels menjadors escolars, l´Administració n´ha externalitzat un 90%, la majoria de les empreses són multinacionals que abasten molt diversos àmbits econòmics. Compaginar la qualitat amb el benefici econòmic no hauria de ser l´objectiu del nostre sistema de benestar, la defensa del qual és necessària per garantir una educació de qualitat per a tothom. A nivell laboral, això també té conseqüències: precarietat en la contractació, especulació en els salaris, duresa en la negociació laboral

A CCOO lluitem perquè l´Administració, el Departament d´Ensenyament, no miri cap a un altre cantó davant d´una situació laboral injusta suportada per treballadors que desenvolupen la seva tasca en centres educatius públics.

Finalment, exigim des de la Federació d´Educació de CCOO que s´englobi el menjador dins el temps escolar com a part importantíssima de l´educació dels infants. Els nens hi passen un terç de la seva jornada escolar i és per això que cal que el Projecte Educatiu del Centre contempli l'espai del menjador, perquè sabem que som també Educació.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema