Bogeria per la moda «instagramer»

Perfils socials, com el de la saltenca Laura Brunet, s'han convertit en autèntics influenciadors de moda

09.10.2016 | 17:15
Bogeria per la moda «instagramer»

Viure de la publicació de fotos a Instagram, la xarxa social del moment, és possible i així ho confirma la Laura Brunet, la instagramer més influent de les comarques gironines. Aquesta jove saltenca de 17 anys sempre ha atret els llums de les càmeres per la seva bellesa i ara ha captivat marques de renom com Springfield, L´Oreal, Asics, DKNY i Double Agent pels seus 147.000 seguidors que acumula al seu compte d´Instagram.

Les històries plenes de contingut que no han sabut explicar les marques per vendre els seus productes ho han sabut fer les blogueres, primer, i les instagramers, ara. Noies joves han creat perfils socials carregats de contingut sobre moda i estil de vida aconseguint un èxit que es reflecteix en milers de seguidors i «m´agrades». La proximitat de les instagramers, vistes com unes amigues que t´aconsellen en moda i que s´allu­nyen del perfil inaccessible de les models, ha fet exitosa aquesta tendència. I és precisament en aquests perfils, amb un gran poder d´influència, on les marques han vist una via fàcil i efectiva per arribar al públic, segons assegura la professora en Comunicació Audiovisual, Publicitat i Xarxes Socials de la Universitat de Girona (UdG), Celia Andreu.

«Quan s´incorpora la publicitat a la narrativa de les històries de les instagramers dóna èxit perquè l´usuari no té la sensació que l´estan bombardejant a publicitat sinó aconsellant», afirma Andreu. Algunes expliquen la seva vida, altres els seus viatges o creen contingut realitzant activitats per seguir fidelitzant als seus seguidors.

Primer van ser els blogs de moda i ara Instagram s´ha sumat a aquesta tendència aportant un gran al·licient: la seva facilitat. Una foto bonica, un text breu i un darrer clic a publicar. Fàcil però no exitós per tots els 400 milions d´usuaris que té la plataforma social.

La saltenca Laura Brunet, qui fa cinc anys que va obrir el seu compte a Instagram per hobbie, confessa arribar avui a tenir 147.000 seguidors i facturar 200 euros de mitjana per cada publicació gràcies a estar al lloc adequat en el moment adequat: el boom d´Instagram.

Mentre la xarxa social es feia més visible entre la societat, paral·lelament el perfil de Brunet anava creixent en seguidors atrets per la publicació constant i pel perfil cuidat. I així, sense buscar-ho, sumant-se a Instagram per se­guir les seves amigues, Brunet s´ha convertit en la instagramer més influent de les comarques gironines.

«Ara mateix començar des de zero és complicat perquè molta gent té Instagram i vol destacar-se, abans érem poques les que publicàvem regularment i treballàvem el nostre perfil», explica la saltenca.

Als 10.000 seguidors, Brunet va començar a assaborir l´èxit quan diferents marques es van posar en contacte amb ella per enviar-li roba a canvi de lluir-la en les seves publicacions a Instagram. «Va ser en aquest moment quan vaig adonar-me que ja no publicava fotos perquè les veiessin únicament els meus amics, sinó que em dirigia a un públic més gran», confessa.

Situació que va durar fins que una marca li va oferir diners per la publicació. Inexperta en aquest món que se li obria al davant, va acceptar aquesta oferta i les que diàriament li arriben, fins al punt que avui podria viure únicament publicant fotos a Instagram. Tot gràcies als seus 147.000 seguidors, xifra que s´aproxima a perfils socials de gent coneguda com l´actriu Adriana Ugarte.

El perfil de Laura Brunet
«Ser constant i interactuar amb els seguidors és la clau per continuar actiu», afirma la jove, qui diàriament publica dues o tres fotografies al seu perfil en el moment més idoni: a les 9 del vespre i als caps de setmana, també, al migdia. Feina que realitza amb l´ajuda de la seva mare, parella o amigues qui retraten diàriament el look casual de la Laura Brunet quan surt de la universitat, quan va a un sopar o quan assisteix a un esdeveniment.

És el seu germà, qui com a mànager, li porta les relacions amb les marques. Ella escull la roba i la marca fixa el dia i hora que s´ha de publicar la imatge validada prèviament per la firma. «Si no m´agrada el producte, encara que sigui una bona oferta, no accepto», explica la saltenca, qui en diferents ocasions ha rebutjat algunes marques perquè no s´adaptaven a l´estil del seu perfil.

Igual que succeeix a l´inrevés, ja que són molts els criteris que determinen l´elecció d´una instagramer per part de les marques, la majoria de les quals han integrat en el seu equip especialistes en seleccionar perfils a les xarxes socials.

A banda del nombre de seguidors i «m´agrades», el primer criteri que segueixen és la similitud entre els valors que transmet la propietària del perfil amb els propis de la marca, el punt que més busquen les firmes, segons explica la professora de la UdG, Celia Andreu.

Altres criteris com la periodicitat amb la qual publiquen, la qualitat de les imatges, el nombre d´interaccions que genera cada imatge i la qualitat d´aquests comentaris i la tendència a l´alça de seguidors i «m´agrades» també són tinguts en compte per petites i grans marques.

Un dels problemes que planteja aquesta tendència és la pràctica il·legal de la publicitat camuflada. Les instagramers publiquen les imatges com a contingut propi i no com el que realment és: publicitat. «La llei obliga que cada vegada que es rebi compensació econòmica, la persona està obligada a especificar als seus seguidors que això és publicitat», apunta Andreu citant l´article 9 de la Llei General de Publicitat que exposa que «els anunciants -persones que realitzen la publicitat- han de desvelar inequívocament el caràcter publicitari dels seus anuncis».

A Estat Units ha nascut una tendència que consisteix en posar a les imatges que estan promocionades l´etiqueta #ad de publicitat (advertisment, en anglès). Una iniciativa que es preveu que s´estengui i arribi a Espanya, on la bloguera més influent, la barcelonina Dulceida amb 1,2 milions de seguidors, cobra 6.000 € al mes per lluir roba al seu perfil d'Instagram.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema