L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha trobat quatre marques de cremes solars que tenen un factor de protecció real inferior a l'anunciat i ha detectat, a més, grans diferències de preus en aquests productes.

Aquest és el resultat d'un estudi d'aquesta organització sobre les principals marques amb factor de protecció solar (SPF) 30, en què ha analitzat també la resistència a l'aigua, la fotoestabilitat, les seves propietats cosmètiques i el seu etiquetatge i ha comparat els preus.

La conclusió més important, segons l'OCU, és que cal ser generós en l'aplicació de les cremes. L'ideal és posar-se 35 ml (5 culleradetes) cada dues hores, el que significa que per a una protecció eficaç es necessitarà un pot de 200 ml a la setmana.

La prova del SPF es va realitzar "in vivo", sobre la pell d'un grup de voluntaris, segons l'informe, que es publica en la seva revista OCU Salut del mes de juny.

Les cremes guardonades són Babaria Llet Solar Aloe Vera, per ser la millor en protecció solar UVB i UVA, dins i fora de l'aigua; Nivea Sun (protegeix i bronzeja llet solar), per la bona relació qualitat preu i les seves excel · lents propietats cosmètiques, i Cien (llet solar classic), de Lidl, la més barata de les analitzades (4,99 euros).

Segons l'anàlisi, les cremes que tenen un factor de protecció menor de l'anunciat són dos Garnier (Delial Golden Protect i Delial llet protectora hidratant), una de La Roche Posay (Anthelios smooth lotion) i una altra de Biotherm (Lait solaire).

De fet, aquestes dues últimes són de protecció mitjana, un fet "doblement greu", segons l'organització, perquè redueix la seguretat de l'usuari, que està més exposat al sol del que creu i perquè el preu d'una crema de menor protecció sol ser més barat.

Pel que fa a la resistència, totes les marques mantenen almenys la meitat de la crema aplicada quaranta minuts després d'estar a l'aigua. També totes elles garanteixen l'estabilitat dels filtres solars als raigs ultraviolats i destaquen per la seva bona textura i la facilitat a l'hora d'estendre per la pell.

L'OCU adverteix que no cal gastar-se un dineral per comprar una bona crema protectora. Així, les tres millors es venen en supermercats i hipermercats per menys de 60 euros el litre. Les que es venen en farmàcies i perfumeries són fins a tres vegades més cares: 180 euros el litre les que més costa.

L'estudi denuncia que moltes de les al · legacions que s'utilitzen en l'etiquetatge són gratuïtes i no aporten res al consumidor. Per exemple: "hipoalergènica" no garanteix que no pugui produir al · lèrgies, ja que al mateix temps porta fragàncies, "dermatològicament testada" (no hi ha norma estàndard que ho reguli), o "lliure de parabens" (no vol dir que no contingui altres disruptors endocrins).

A més, segons l'estudi, quant més cara és la marca, més probable és que descrigui "pomposament" les seves propietats en francès o anglès. De fet, la de Lancome (Génifique Soleil) no transcriu les recomanacions bàsiques d'ús en espanyol, el que resulta contrari a la recomanació europea.