Trenta anys després que les famoses "planejadores" -llanxes buides amb fins quatre motors de 250 cv de potència- anessin per on volguessin i el contraban de tabac es convertís en un fenomen social que permetia sobreviure a nombroses famílies de la zona -fins que les xarxes que ho manejaven es van decantar per la cocaïna-, el mercat negre de cigarrets ha tornat a cobrar pes de la mà de la crisis i les pujades dels impostos.

És un assumpte recurrent que coincideix en el temps amb les situacions econòmiques més precàries. Durant la crisis de 1993, segons les dades que utilitza altadis, el contraban va arribar a representar fins el 23 % del total de les vendes.

Actualment no s'arriba a aquestes xifres, ja que s'estima en un 12 %, encara que en algunes zones d'Andalusia, com Màlaga, Cadis o Sevilla, ja s'han superat. Les conseqüències d'aquesta última onada de comerç il·legal, que no ha fet més que començar, ja són preocupants, segons apunta Juan Páramo, portaveu de la taula del tabac.

"S'ha de tenir en compte que el 80 % del preu de venda al públic d'una caixeta són impostos especials i IVA que no es paguen en les labors il·lícites, que suposen, actualment, mil milions d'euros menys d'ingressos per l'agència tributària". Però si s'arribessin a aconseguir les xifres de contraban de 1993, les pèrdues en la recaptació fiscal superarien els 1.700 milions d'euros, segons un informe realitzat per analistes Financers internacionals (aFi).

Per això, no és d'estranyar la progressiva expansió d'aquest mercat negre, en el que un contenidor amb cigarrets il·legals pot arribar a representar pels contrabandistes uns guanys del voltant de 1,5 milions d'euros, segons Juan Páramo.

València, Algesires i Barcelona

Precisament, els ports s'han convertit en una de les principals vies d'entrada, entre ells els de València, Algesires i Barcelona, per abastir a tota la zona central de la península.

No obstant, les màfies del contraban no només utilitzen la via marítima. Actualment existeixen tres "punts calents" d'accés, que es troben situats en els passos fronterers de Gibraltar i Andorra. Encara que tampoc s'ha de perdre de vista Canàries. L'entrada des de la colònia britànica és la que desperta una major preocupació a les autoritats espanyoles, tant per les seves conseqüències econòmiques com socials. Sobretot a Andalusia.

De quants diners parlem?

Un contenidor de tabac de contraban por arribar a suposar per les màfies aproximadament un milió i mig d'euros de benefici. Si continua augmentant el comerç il·legal i s'arriben a les xifres de 1993, l'Agència Tributària perdria 1.700 milions d'euros d'ingressos.