Com afecta el que mengem als nostres ossos?

La nutrició juga un paper fonamental en la cura de la nostra salut per evitar malalties

11.10.2015 | 21:10
Com afecta el que mengem als nostres ossos?

Tant si una persona és jove com gran, una nutrició adequada pot marcar la diferència en la seva salut òssia i influir en la seva capacitat de viure una vida independent, sense fractures d'ossos i amb mobilitat en els seus anys de major edat. Aquest és el missatge clau d'una nova revisió científica publicada a la revista 'Osteoporosi International' pels principals experts d'os i de nutrició amb motiu del proper Dia Mundial de l'Osteoporosi, que se celebra el 20 d'octubre.

La revisió resumeix l'evidència més recent relativa a les necessitats nutricionals de les mares, els nens, els adolescents, els adults i la gent gran en relació amb el desenvolupament i el manteniment d'un esquelet sa. Fent especial èmfasi en el calci, la vitamina D i les proteïnes, mostra com la ingesta nutricional adequada d'aquests i altres micronutrients pot donar suport als objectius principals per a la bona salut dels ossos.

En concret, aquests experts parlen d'aconseguir el potencial genètic per a una massa òssia màxima en nens i adolescents; evitar la pèrdua prematura d'os i mantenir un esquelet sa en adults, i prevenir i tractar l'osteoporosi en les persones grans.

"Aquest nou informe mostra l'important que és la nutrició per a la nostra salut òssia durant tota la vida. De fet, la nutrició juga un paper clau en el desenvolupament d'un esquelet saludable, fins i tot abans del naixement. Dietes maternes saludables, així com nivells de vitamina D adequats, s'associen amb una major massa òssia en els descendents ", subratlla el professor Cyrus Cooper, coautor i president del Comitè d'Assessors Científics de la Fundació Internacional d'Osteoporosi (IOF, per les sigles en anglès).

El document posa en relleu com les tendències d'estil de vida que condueixen a una dieta pobra i deficiència de nutrients són una causa creixent de preocupació en les persones de totes les edats i sobretot en els nens. La llet i els productes lactis constitueixen la principal ingesta de calci per a la majoria dels nens, però, s'ha observat una disminució en el consum de llet a tot el món durant les últimes dècades.

D'altra banda, la insuficiència de vitamina D està molt estesa entre els joves, el que ha portat a les recomanacions en diversos països d'administrar suplements de vitamina D als nadons i nens petits.

En adults i adults majors, els estudis han revelat que la ingesta de calci està sovint molt per sota de la recomanada per les directrius nacionals. De la mateixa manera, s'han detectat alarmantment baixos nivells de vitamina D en poblacions de tot el món. L'estil de vida, com el consum excessiu d'alcohol, el tabaquisme i un índex de massa corporal (IMC) molt alt o baix també eleven el risc de fractura per a un nombre considerable de persones.

L'impacte de la nutrició en la prevenció de caigudes i fractures en les persones grans, que són un segment creixent de la població i els més afectats per l'osteoporosi, està en discussió.

La revisió mostra com els dèficits en la ingesta de proteïnes, així com la desnutrició, que és tristament comú en les persones grans, poden afectar negativament la seva salut òssia i muscular, i posa en relleu com, juntament amb l'exercici adequat, la ingesta nutricional adequada en aquells amb alt risc de fractura juga un important paper complementari a la farmacoteràpia.

"La generació del 'baby-boom' està envellint i com a resultat les malalties musculoesquelètiques relacionades amb l'edat estan imposant una càrrega cada vegada més costosa per als sistemes de la societat i de la salut a tot el món", afegeix la professora Bess Dawson Hughes, coautora i professora al Centre d'Investigació de Nutrició Humana Jean Mayer USDA sobre Envelliment a la Universitat Tufts, a Boston, Estats Units.

La revisió científica complementa un ampli informe titulat 'Nutrició saludable, ossos sans: com els factors nutricionals afecten la salut musculoesquelètica llarg de la vida', també fet públic aquest dimarts. L'informe està disponible gratuïtament en línia en nou idiomes, juntament amb diversos recursos de la campanya del Dia Mundial de l'Osteoporosi.

Per evitar que es produeixin deficiències nutricionals, els experts aconsellen seguir una sèrie de recomanacions:

- Consumir aliments rics en calci. Es recomana un mínim de 2-3 racions de lactis diaris, tenint en compte que una ració pot ser un got de llet, dos iogurts o entre 40 i 80 grams de formatge. Aquestes quantitats han d'augmentar si es necessita un suplement de calci, com és el cas de nens o embarassades.

- Introduir en la dieta aliments rics en vitamina D, ja que ajuda en la fixació del calci als ossos. Aquesta vitamina es troba en el greix de certs aliments com els lactis, el fetge, els peixos blaus o l'ou.

- És recomanable menjar diàriament fruites i verdures que aporti vitamina A i C, ja que també ajuden a l'absorció del calci. A més mantenen el pH de l'orina alcalina limitant l'eliminació del calci per l'orina.

- Cal tenir en compte que diferents hàbits com un alt consum de cafeïna, tabac i alcohol, estan s'associen a un major risc de patir osteoporosi.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema