Llums i ombres de les llaminadures

Aquesta paraula designa especialment els caramels de goma, caracteritzats per textures toves i colors atractius

11.11.2015 | 19:31
Un plat de llaminadures.

Els ossetos, els núvols o les fruites de goma són una mostra de fins on arriba l'avui triomfant univers de les llaminadures. Un triomf amb ombres. A continuació, analitzem les virtuts i defectes de les llaminadures.

Valor nutritiu

Aporten energia ràpida a partir del sucre o altres carbohidrats simples, però poca cosa més. Les llaminadures en general no aporten vitamines, minerals ni greixos. La major part de la seva composició són carbohidrats, i d'aquests la majoria és sacarosa o sucre. És cert que alguns caramels de goma inclouen en la seva composició petites quantitats de proteïnes, però gairebé sempre es tracta de proteïnes amb un valor biològic escàs. És a dir, les llaminadures no alimenten o alimenten molt poc. Es podria dir que és una forma agradable de prendre energia.

De què està composta una llaminadura?

Dit d'un manera fàcil, es tracta d'una mescla de sucre amb altres ingredients, generalment carbohidrats, que li donen textura, sabor i forma. Entre aquests ingredients hi poden haver xarops de glucosa, fructosa, gelatines i, per descomptat, una ració variable d'additius com ara els productes aromatizants, edulcorants, colorants, etcètera. Segons el tipus de llaminadura i la marca, la proporció d'aquests ingredients i fins i tot la quantitat de sucre varien. El denominador comú de totes elles és que més d'un 50% del seu pes és sucre.

Quins problemes comporta un consum excessiu d'aquests productes?

El primer aspecte que cal tenir en compte és que una ingesta extra lògicament desequilibra l'energia de la dieta. Les llaminadures en general aporten de 330 a 400 kcal per cada 100 g. Per tant, només 50 g de llaminadures ja augmenten en un 10% o més l'energia de la dieta diària, que en el cas d'una persona adulta és d'entre 1.800-3.000 kcal. Encara que depèn de la quantitat consumida, de la freqüència i de quina persona es tracti, és obvi que les llaminadures no ajuden a mantenir la salut.

La càries és un altre problema que tenir en compte. Per dos motius: tenen una alta dosi de sucre i molt sovint s'enganxen, per la qual cosa el seu contacte amb l'esmalt dental és major.

En el cas dels nens, consumir llaminadures pot alterar fàcilment el seu ritme alimentari. És important que aprenguin que només són per a ocasions especials. No han de ser un producte prohibit, però tampoc una opció quotidiana.

Recomanacions

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que el sucre no superi el 10% de l'energia diària ingerida. Els nens de 6 a 12 anys, per exemple, necessiten entre 1.600 i 2.400 kcal/dia. En teoria, un màxim de 160-240 kcal poden procedir de 40-60 g de sucre (100 g de sucre=400 kcal). Tot això equival al fet que un consum màxim de llaminadures en el cas d'un nen de 12 anys seria d'uns 70-100 g. No es tracta de quantitats recomanades sinó de quantitats que no haurien de superar-se.

I les llaminadures enriquides amb vitamines o sense greix?

Les llaminadures amb vitamines aporten petitíssimes quantitats de vitamines que ja són presents en els aliments. I les llaminadures sense greix solen tenir la mateixa quantitat de sucres. És a dir, que encara que hi ha llaminadures més recomanables que unes altres, justament perquè no són aliments s'han de consumir amb molta prudència.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema