Quantes calories s'ingereixen en els àpats nadalencs?

Consells per evitar els errors més comuns en unes dates on els excessos són els protagonistes

05.01.2016 | 15:58
Els excessos en els àpats nadalencs ens poden passar factura.

Els excessos gastronòmics durant el Nadal passen factura, però fins a quin punt? Els factors que hi influeixen són d'allò més diversos: la quantitat, el tipus d'aliments; l'alcohol que ingerim; el nombre de trobades que realitzem al voltant de la taula per festejar les festes, etc.

En un d'aquests àpats es pot aconseguir una ingesta de més de 3.000 kcal, una xifra que suposa el 150 % de les que una persona pot necessitar, de mitjana, en tot un dia. Mentre que un àpat normal hauria d'implicar entre 750 i 1.000 kcal o un sopar entre 500 i 750 kcal.

Segons aquesta radiografia dels excessos nadalencs, elaborada per la marca de civada i muesli Kölln, amb l'assessorament del dietista-nutricionista Juan Revenga, un festí nadalenc pot arribar a triplicar o fins i tot multiplicar per quatre aquesta xifra.

És fàcil arribar a aquestes xifres si tenim en compte l'aportació calòrica d'alguns plats típicament nadalencs. Per exemple, en un sopar o menjar nadalenc que inclogui en el seu menú llagostins (4 aprox: 82 kcal) amb maionesa casolana (25 gr: 190 kcal), una ració de pop a la gallega amb patates (350 kcal), rostit de carn amb salsa i puré de patates (450 kcal) amb un trosset de torró (25 gr: 150 kcal) i un polvoró (190 kcal) per postres, implica un consum d'1.412 kcal.

A aquests excessos en el menjar se'ls afegeix el consum d'alcohol. És fàcil acompanyar els sopars amb un parell de copes de vi i brindar amb cava per rebre l'any, tot i que això suposa un plus de 325 kcal en el recompte total. Per no parlar d'altres begudes amb un contingut alcohòlic més elevat, com una copa de whisky, brandy o ginebra que comporta 244 kcal, o una d'anís, que afegeix de cop 297 kcal més.

La solució per compensar aquests excessos, segons el nutricionista, "és fer el mateix que quan ens posen una multa per velocitat, és a dir: pagar i fer propòsit d'esmena. El veritable problema en aquestes qüestions és la previsió de l'excés. És a dir, el pensar que com que són dates assenyalades aquestes cal celebrar-les recorrent a grans àpats".

Com podem evitar els excessos?

En línies generals, Alicia Aguilar, directora del màster de Nutrició i salut de la UOC, aconsella "mantenir uns hàbits alimentaris saludables durant la resta del dia (consum diari de fruites, verdures, plats principals a força d'arròs, pasta o llegums, no saltar-se menjades, etc.) i tornar a la rutina al més aviat possible una vegada finalitzades les celebracions".

Ara bé, per a aquells que necessiten una orientació nutricional més concreta l'experta ha elaborat un decàleg de consells:

1. No cal saltar-se l'àpat anterior intentant compensar, ja que s'arribarà al nou amb més gana i és possible que es mengi més.

2. Cal ajustar les racions. És important planificar el menú considerant el nombre de comensals. Es té la tendència tant a cuinar en excés i a servir massa, la qual cosa porta a menjar més del que fins i tot ve de gust alhora que a malgastar menjar.

3. En els aperitius s'ha de moderar la quantitat per consumir i combinar sempre les opcions amb més grassa (patés, formatges i embotits) amb altres a la planxa, bullides o a força de vegetals (cloïsses al vapor, amanides amb fulles de colors i fruites, gambes a la planxa, carpaccio de fruites..).

4. Encara que les carns estan molt presents aquests dies en els plats tradicionals (pollastre amb prunes, canelons, be...), cal procurar incloure també menús basats en peixos o vegetals.

5. Convé recórrer a les postres a base de fruita. En aquesta època és fàcil trobar varietat de fruites que, pels seus colors i exotisme, permeten preparar postres atractives amb menor contingut calòric que els gelats o pastissos i amb major quantitat de fibra per sadollar-nos.

6. Si ens excedim en el menjar, prescindim dels torrons o els polvorons. Podem reservar un dia per a cada cosa, acabar un àpat lleuger amb postres nadalenques i, en canvi, acabar un menjar més abundant amb una infusió digestiva.

7. Cal moderar el consum d'alcohol. A part de l'impacte en la salut, com més alta sigui la graduació més alta serà l'aportació calòrica. No s'haurien de superar les dues-tres copes de vi/cava entre el menjar i el sopar.

8. Cal evitar les sobretaules eternes amb menjar al centre, ja que és més fàcil picar alguna cosa encara que ja estiguem plens. Els jocs de taula o els de ball o el karaoke poden ser també una manera divertida de seguir en família i divertir-se.

9. Una vegada finalitzades les celebracions nadalenques, és convenient tornar a la rutina al més aviat possible. Si ha sobrat menjar, es pot congelar i guardar per a ocasions especials.

10. Convé aprofitar els bons propòsits per a l'any nou per plantejar-se com a objectius portar una alimentació més vegetal i realitzar més activitat física.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema