El 70% dels menors que pateixen assetjament escolar ho fan diàriament i en més del 40% dels casos des de fa més d'un any, unes xifres que han augmentat en l'últim curs segons un estudi que revela que tres de cada deu d'aquests nens ho amaguen per por o per no preocupar als seus pares.

Són dades del "I Estudi sobre bullying segons els afectats" presentat per la Fundació ANAR (Ajuda a nens i adolescents en risc) i la Fundació Mutua Madrileña, i que té l'objectiu d'analitzar aquesta xacra des de la perspectiva del menor que el pateix o de l'adult que el denuncia.

El telèfon ANAR, que funciona 24 hores tots els dies de l'any, va rebre el 2015 un total de 25.000 trucades referents a l'assetjament escolar i el nombre total de casos contrastats i atesos va ascendir a 573, fet que suposa un augment del 75% respecte a 2014 (328 casos).

L'edat més habitual de patir assetjament són els 12 i 13 anys, i respecte al sexe el 51% són noies.

A més, el 30,7% dels nens que pateixen assetjament reconeixen que no ho han explicat als seus pares, perquè no volen preocupar, perquè tenen por o perquè temen una sobrereacció dels pares davant el col·legi o amb els assetjadors.

Entre els motius que al·leguen les víctimes per patir l'assetjament, estan ser poc hàbils en la relacions socials, estar fora de la moda, defectes físics, ser diferents o patir discapacitats.

"Si el principal motiu d'assetjament és ser diferent, tots som diferents i per tant qualsevol nen és subjecte de persecució", ha explicat el director general de la Fundació Mutua Madrileña, Lorenzo Cooklin, que ha alertat de l'extensió de l'assetjament al domicili o a l'entorn de la víctima a través de la xarxes socials.

L'informe detecta un ús intensiu de noves tecnologies, sobretot grups de whatshapp, on insulten i critiquen la víctima i un major grau d'assetjament després de la sortida de l'escola, al costat d'amenaces al barri i a través de xarxes socials.

El responsable d'ANAR Benjamí Ballesteros ha destacat l'augment de les trucades al telèfon d'ajuda, quan es coneixen suposats casos d'assetjament, com el de Diego, que van denunciar els seus pares després de la seva mort.

"Després de les últimes notícies sobre casos d'assetjament escolar a finals de gener, s'ha registrat un creixement de les trucades sobretot de pares demanant ajuda, de professors per informar-se sobre protocols d'actuació, de nens amb un alt nivell d'ansietat per sentir-se víctimes i de pares de nens que són testimonis de l'assetjament ", ha explicat.

Entre les pautes que ofereixen els experts per identificar una víctima, l'informe alerta que el menor es mostra trist i vulnerable, falta a classe, té marques o rascades o es relaciona menys amb el seu entorn.

Pel que fa al assetjador, recorda que aquests menors solen formar part de baralles i disputes, són joves que no controlen els seus impulsos, són agressius i justifiquen les reaccions violentes.

Al costat del informe, s'ha editat un guia per ajudar els professors a detectar i actuar davant possibles casos d'assetjament escolar.

A més, es va a difondre per xarxes socials una campanya adreçada als joves com "espectadors" del maltractament, als que conviden a no romandre en silenci o de no riure davant d'aquestes actituds, perquè significa donar-li suport i convertir-se en còmplice.

"Busquem la reacció, amb que hi hagi dos o tres nens que diguessin ja està bé, la situació canviaria", ha opinat Lorenzo Cooklin.

En aquest sentit, el portaveu d'ANAR ha destacat que el missatge també es dirigeix ??al assetjador, "que no és un monstre, sinó que es transforma en alguna cosa diferent del que és quan desenvolupa aquesta actitud". "L'agressor moltes vegades no sap que amb la seva actitud està fent tant de mal".

Els responsables de les dues fundacions han destacat que en general "els pares consideren que els centres escolars funcionen tard i quan ho fan es posen de perfil".

En aquest sentit, han reclamat una llei de prevenció de la Violència a les Aules que obligui els centres educatius a posar els mitjans necessaris per eradicar les pràctiques d'assetjament escolar