L'estrès postvacacional afecta treballadors i aturats

El cansament, la irritabilitat o la tristesa propis de la tornada a la rutina passaran abans amb algunes claus

01.09.2016 | 07:16
L'estrès postvacacional afecta treballadors i aturats
L'estrès postvacacional afecta treballadors i aturats

Dormir malament, no aguantar el ritme diari, irritabilitat, arribar sense forces al final del dia o tenir dificultat per concentrar-se són alguns dels símptomes del síndrome postvacacional. La tornada a la rutina fa que el cansament augmenti i que realitzar les tasques del dia a dia costi més del que és habitual.

En tornar a la rutina diària, és habitual sentir-se així: en xifres, 3 de cada 10 espanyols ho pateixen a la tornada de les vacances, segons Adecco. No obstant això, aquests símptomes, que solen remetre als 10 o 15 dies, no només afecten treballadors sinó a totes aquelles persones que tornen a les seves obligacions laborals, familiars o d'estudi, després d'un període de vacances, i sobretot en els aturats.

Actualment, la síndrome postvacacional no es reconeix com a malaltia ni tampoc es manifesta en totes les persones. Aquelles amb poca tolerància a la frustració i més vulnerables són les més susceptibles a patir-la. També aquelles que es troben en situació d'atur es veuen afectades, la tornada a la rutina en què els seus amics i familiars han de retornar als seus llocs laborals pot provocar ansietat i estrès. IMF Business School ha creat una llista amb 10 claus per evitar la síndrome postvacacional, tant en treballadors com en aturats:

1. Cercar nous reptes. Com si d'un any nou es tractés, emprendre noves idees ajuda a reinventar-se i redueix l'ansietat de tornar a la rutina. Estudiar o especialitzar-se en algun sector són factors claus per augmentar la motivació després de les vacances. Reprendre la recerca de feina alhora que s'aprenen nous coneixements redueix l'estrès i irritabilitat.

2. Practicar esport. Ajuda a alliberar endorfines, responsables de fer-nos sentir feliços i relaxats. A més, amb la pràctica esportiva el cos s'allibera de l'estrès acumulat. Igual que l'esport, portar una bona alimentació influeix en el nostre estat d'ànim.

3. Positivitat. Interpretar la tornada a la rutina amb una mentalitat positiva i no com una càrrega. D'aquesta manera, serà més motivador si es pensa en què es van a reprendre les relacions amb els companys o en reinventar-se, buscar nous reptes o ser capaços de fer realitat aquests somnis pendents.

4. Fixar-se objectius a curt termini. A la tornada, el millor és fer una llista amb les tasques o somnis per complir. Tot això a curt o mitjà termini. Començar amb tallers o cursos de curta durada afavoreix la sensació de benestar amb un mateix i alhora permet seguir amb els quefers diaris sense invertir una gran quantitat de temps.

5. Tornar a la rutina de forma gradual. Incorporar-se a les tasques diàries al dia següent de tornar de les vacances és un error comú. Es recomana, a qui pugui fer-ho, prendre uns dies abans per anar mentalitzant, i anar dedicant un temps progressivament més gran a exercir les obligacions diàries, per acostumar poc a poc a la rutina diària i agafar el ritme.

6. Dormir 8 hores diàries. Tot i que és una cosa que ja se suposa que tothom coneix. A hores d'ara, es converteix en una mesura important. En les vacances es trasnocha més i es matina menys. Per això, evitar fer la migdiada i posar el despertador uns minuts abans, els primers dies, ajudarà a regular els ritmes de son i reduirà les presses i l'estrès.

7. Llevar-se més d'hora uns dies abans de reincorporar-se. Igual que la mesura anterior, matinar ajuda a fer més fàcil la tornada al dia a dia, ja que el cos així s'adapta de nou als horaris habituals.

8. Reprendre el contacte. Durant les vacances es perd el contacte diari amb amics, familiars i companys de treball. Aprofitar per quedar amb els quals no s'ha vist, posar-se al dia i compartir les experiències viscudes és una bona forma de readaptar-se a la rutina.

9. Reduir el consum de cafeïna. El te, el cafè i altres begudes amb cafeïna aguditzen els símptomes d'estrès i nerviosisme. A més, afavoreixen l'insomni, que augmenta la sensació de cansament i esgotament.

10. Tenir paciència. La síndrome postvacacional és passatger. Els símptomes desapareixen en el moment en què un es readapta a la rutina. És qüestió d'actitud i de temps. Si s'allarga massa, el recomanable és consultar a un especialista.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Stop Tabac

Salut

Com fer-se donant de medul·la òssia?
Com fer-se donant de medul·la òssia?

Com fer-se donant de medul·la òssia?

A Espanya, cada any prop de 5.000 persones són diagnosticades de leucèmia aguda i unes 7.000 de...

«Què són les llavors de chia? Són realment tant nutritives?»

«Què són les llavors de chia? Són realment tant nutritives?»

NutriClínica respon, com cada setmana, els dubtes nutricionals dels nostres lectors. Envia el teu...

Pau Ráez: «Seria trist morir per no trobar un donant»

Pau Ráez: «Seria trist morir per no trobar un donant»

El jove malalt de leucèmia ha fet una nova crida per trobar un donant de medul·la

Coses a tenir en compte abans de fer dieta

Coses a tenir en compte abans de fer dieta

No hi ha una fórmula única per menjar bé i cada persona té els seus propis requeriments nutricionals

Enllaços recomanats: Premis cinema